REKLAMA
Drogi Tunele Inwestycje
2 Minuty czytania

Otwarto tunel pod Martwą Wisłą

23 kwietnia 2016 r. prezydent Gdańska Paweł Adamowicz po krótkiej uroczystości otworzył szlabany i pierwszym samochodem wraz ze zwycięzcą licytacji w WOŚP przejechał przez tunel pod Martwą Wisłą. Chwilę później udostępniono obiekt do ruchu dla wszystkich kierowców.

Tunel pod Martwą Wisłą
Tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą jest częścią Trasy Słowackiego, łączącej port lotniczy z portem morskim. Jego całkowita długość wynosi 1,4 km, a głębokość 35 m. W ciągu 12 pierwszych godzin funkcjonowania tunelu przejechało nim co najmniej 30 tys. pojazdów, a w drugiej dobie ruch był niewiele mniej intensywny.

Obiekt jest pierwszym w Polsce tunelem drogowym wybudowanym pod dnem rzeki maszyną TBM.

Kalendarium budowy tunelu
Umowy na prace projektowe i realizacyjne

– kwiecień 2008 – podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium,
– październik 2011 – podpisanie umowy z generalnym wykonawcą – Obrascon Huarte Lain SA z Hiszpanii;

Maszyna TBM
– wrzesień 2012 – odbiór maszyny TBM od producenta, firmy Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy,
– wrzesień – październik 2012 – transport elementów maszyny do Gdańska,
– styczeń – kwiecień 2013 – operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego;

Prace ziemne
– marzec 2012 – listopad 2013 – prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu i komory startowej;

Obudowa tunelu

– listopad 2012 – luty 2013 – kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki,
– maj 2013 – luty 2014 – produkcja tubingów i dostarczanie prefabrykatów na plac budowy;

Drążenie rur tunelu
– maj – listopad 2013 – drążenie pierwszej rury,
– marzec – czerwiec 2014 – drążenie drugiej rury;

Wykonywanie siedmiu przejść poprzecznych
– maj 2014 – kwiecień 2015 – wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa,
– prace budowlano-konstrukcyjne wewnątrz tunelu (budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.),
– czerwiec 2014 – montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu,
– grudzień 2015 – zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu;

Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu
– lipiec – grudzień 2015 – prace wyposażeniowe w tunelu,
– styczeń – kwiecień 2016 – prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne;

Oddanie tunelu do eksploatacji
– kwiecień 2016 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

Tunel w liczbach
1377,5 m – całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 m – długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 t – waga maszyny TBM,
91 m – długość maszyny TBM,
12,56 m – średnica tarczy maszyny TBM,
11 m – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 m – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 pierścieni o wadze ok. 118 tys. t użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów, tzw. tubingów),
500 tys. t – urobek wydobyty i wywieziony przy drążeniu tuneli,
40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu,
800 t – asfalt użyty w każdej z rur tunelu,
112 kamer monitujących bezpieczeństwo w tunelu,
po 20 sztuk głośników w każdej rurze tunelu,
200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco-sterujących,
226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50 kW,
224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106 kW,
1,2 MW – moc pobierana przez urządzenia,
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 t stali i 25 tys. m3 betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Więcej o inwestycji w filmie Budowa tunelu pod Martwą Wisłą – 4 lata w 8 minut, który znajdą Państwo pod tym linkiem: www.gik.gda.pl/120/inwestycje/tunel_pod_martwa_wisla/multimedia.html

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA