Autor: Karzimierz Furtak, Maciej Kedracki
Wydawnictwo: Politechnika Krakowska
Kraków 2005, s. 236
Według informacji PKP w Polsce istnieją 24 tunele kolejowe, z tego 3 podwójne, dwa wąskotorowe, jeden bez torów i jeden graniczny. Projektowane i realizowane są tunele drogowe. Ponadto należy wymienić kompleks hydroenergetyczny Porąbka-Żar koło Żywca, sztolnie w Solinie i Czorsztynie oraz metro warszawskie, zarówno nieczynne tzw. głębokie, które pozostawiono własnemu losowi i niedawno trzeba było dokonać likwidacji części tuneli, jak i płytkie – budowane w ostatnich latach i obecnie.
Prace projektowe nad warszawskim metrem rozpoczęto w 1925 roku. Wytyczone ówcześnie trasy są w zasadzie aktualne i dzisiaj. W 1995 roku uruchomiono pierwszy odcinek metra płytkiego. Budowa metra warszawskiego mimo trudności, zwłaszcza finansowych, trwa nadal.
Do tych przykładów budownictwa podziemnego w Polsce zaliczyć można jeszcze tunel wykonany w latach pięćdziesiątych metodą górniczą w Warszawie pod dnem Wisły, zwany galerią, a służący ówcześnie do przeprowadzenia rurociągów z gorącą wodą. Później był budowany w stolicy tunel trasy W-Z oraz tunel na Wisłostradzie.
W pracy celowo pomięto problemy związane z analizą ekonomiczną, badaniami geologicznymi i geotechnicznymi. Tematyka ta jest wprawdzie bezpośrednio związana z budownictwem podziemnym, ale zachowuje również swoją odrębność. Pominięto także zagadnienia związane z trasowaniem tuneli. Są one domeną projektantów z zakresu dróg, ulic i autostrad lub dróg kolejowych, a w przypadku przewodów podziemnych specjalistów instalatorów.