REKLAMA
Kolej Raporty
4 Minuty czytania

Wypadki na przejazdach kolejowych: czy można ograniczyć liczbę poszkodowanych?

Rocznie na przejazdach kolejowych dochodzi do ponad 200[1] kolizji pojazdów mechanicznych z pociągami, w wyniku których zdrowie bądź życie traci kilkadziesiąt osób. I choć szereg przeprowadzonych kampanii społecznych – takich jak „Bezpieczny przejazd” – przynosi efekty w postaci zwiększenia świadomości ryzyka kolizji auta z lokomotywą, to bezpieczeństwo zależy również od infrastruktury przykolejowej – w tym słupów oświetleniowych.

Zdjęcie: ALUMAST SA
Zdjęcie: ALUMAST SA

Zastosowanie nowoczesnych technologii kompozytowych pozwala ograniczyć odsetek ofiar spowodowanych uderzeniem samochodu w nośniki źródeł światła. Alumast SA – przy współpracy z PKP PLK SA – wprowadza najnowsze rozwiązania spełniające najwyższe normy unijne w zakresie bezpieczeństwa biernego. Jak pozwalają one ograniczyć liczbę poszkodowanych?

Zapewnienie bezpieczeństwa, ochrona życia i zdrowia uczestników ruchu to główne zadania tzw. „Urządzeń Bezpieczeństwa Ruchu” (UBR), a więc wszelkich barier, ograniczników prędkości czy zapór instalowanych na drogach i skrzyżowaniach z torami kolejowymi. Ich montaż warunkowany jest spełnieniem ściśle określonych i restrykcyjnych norm, szczególnie w zakresie tzw. „bezpieczeństwa biernego”. Na przejazdach i wiaduktach kolejowych wymogami dla UBR są dodatkowo objęte elementy infrastruktury oświetleniowej, takie jak słupy. Nie było tak jednak zawsze, bowiem przed wejściem Polski do Unii Europejskiej instalacja oświetlenia na drogach nie była warunkowana żadnymi wytycznymi.

Czy słupy przy polskich przejazdach kolejowych są bezpieczne?

Według aktualnych danych[2] o urządzeniach oświetleniowych na przejazdach – najczęściej stosowanymi konstrukcjami w Polsce są rozwiązania stalowe, żelbetowe lub wirobetonowe. Słupy tego rodzaju nie stanowią większej ochrony dla kierowcy auta w sytuacji, gdy wystąpi kolizja. Dlaczego to właśnie te nośniki źródeł światła stają się dla ludzi poważnym zagrożeniem w momencie wypadku?

Należy pamiętać, że w trakcie kolizji z lokomotywą nie wszyscy pasażerowie samochodu ponoszą śmierć na miejscu. W zależności od prędkości, miejsca uderzenia i jego impetu, auto z którym zderzy się pociąg jest najczęściej wyrzucane z dużą siłą na przydroże przejazdu, gdzie stoją niebezpieczne słupy. Po trafieniu na stalową, żelbetową lub wirobetonową konstrukcję auto o masie ok. 1-2 tony może zostać dosłownie przepołowione. Rozwiązaniem problemu jest konsekwentne zastępowanie starych konstrukcji nowymi – opartymi na kompozytach polimerowych.

Słupy o zwiększonym poziomie bezpieczeństwa – produkowane z kompozytów przez Alumast SA – spełniają najwyższe wymagania kluczowej dla bezpieczeństwa biernego normy PN-EN 12767. W przeciwieństwie do betonowych czy stalowych konstrukcji, działają na dwa sposoby:
– ulegają ścięciu i nie stanowią już dalej przeszkody dla uderzającego samochodu;
– pochłaniają energię zderzenia i ulegają zniszczeniu, przejmując większość skutków wypadku.

Oznacza to, że charakteryzują się poziomem pochłaniania energii klasy NE – najwyższej z możliwych. Dzięki zastosowaniu kompozytu można niemal całkowicie wyeliminować wypadki ze skutkiem śmiertelnym z udziałem słupa oświetleniowego. Co więcej, specjalnie z myślą o przejazdach kolejowych, opracowaliśmy nowatorskie rozwiązanie – słup w kolorze żółtym z mikrokulkami szklanymi i zabudowaną wzdłuż taśmą LED. To idealny produkt na przejazdy i przejścia dla pieszych. Mikrokulki szklane na powierzchni słupa sprawiają, że w świetle reflektorów pojawiają się refleksy – to powoduje, że słup jest widoczny z daleka nawet przy braku oświetlenia. Dodatkowo, taśma LED wzdłuż słupa sygnalizuje potencjalne niebezpieczeństwo, wzbudzając czujność kierowców.

Od stycznia 2015 roku nowe normy dla słupów oświetleniowych

Należy pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów z sierpnia br. od   stycznia 2015 r. wszystkie słupy oświetleniowe przeznaczone do stosowania przy drogach publicznych – a więc także na przejazdach zarządzanych przez PKP PLK SA – będą musiały spełnić wymagania bezpieczeństwa biernego przy uderzeniu pojazdu. Stawia to olbrzymie wyzwanie zarówno przed właścicielem infrastruktury kolejowej, jak i producentami nowoczesnych rozwiązań. Alumast SA – wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w produkcji najnowocześniejszych słupów kompozytowych, jest w pełni przygotowany do realizacji nawet największego kontraktu na ich dostawę. Na uwagę zasługuje również fakt, iż na terenach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK SA już od roku 2011 stosowane są pierwsze słupy oświetleniowe z kompozytów polimerowych ALUMAST ze zwiększonym poziomem bezpieczeństwa biernego. Dotychczas dostarczyliśmy już ponad 3.000 sztuk tego rodzaju rozwiązań.

Kwestia bezpieczeństwa jest szczególnie bliska naszej działalności i – biorąc pod uwagę szereg badań i regularną współpracę z największymi polskimi uczelniami w zakresie poprawy jakości polskiej infrastruktury oświetleniowej – chcemy traktować ją jako misję. Będziemy kontynuować naszą współpracę z PKP PLK SA i wierzę, że dzięki wprowadzaniu technologii kompozytowych do infrastruktury przykolejowej i drogowej wspólnie będziemy w stanie przyczynić się do zmniejszenia liczby poszkodowanych. Niezależnie od tego pragniemy zwrócić uwagę, że nawet najdoskonalsze rozwiązania nie wyeliminują całkowicie skutków zderzenia z pociągiem.

1. Oficjalne dane przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe wskazują, że w 2011 roku doszło do 205 wypadków na przejazdach koleowych. W ich wyniku zginęło 46 osób, a 32 zostały ranne. W roku 2012 doszło zaś do 224 wypadków na przejazdach. Śmierć poniosło 37 osób, 33 zostały ranne. Źródło: www.plk-sa.pl.
2. Wg statystyk Biura Energetyki za rok 2010.

Zdjęcie: ALUMAST S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA