REKLAMA
Energetyka Wiadomości
1 Minuta czytania

10 lat Terminala LNG w Świnoujściu

Terminal LNG Świnoujście obchodzi 10-lecie działalności. Od pierwszej dostawy do kraju trafiło 31 mln ton LNG, co odpowiada ponad 40 mld m³ gazu po regazyfikacji. Obiekt obsłużył ponad 400 dostaw i stał się kluczowym elementem bezpieczeństwa energetycznego oraz podstawą budowy regionalnego hubu gazowego.

Terminal LNG Świnoujście – 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu
Terminal LNG w Świnoujściu, fot. GAZ-SYSTEM, www.gaz-system.pl
Spis treści

Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

Uruchomienie terminala umożliwiło rzeczywistą dywersyfikację kierunków importu gazu. W ciągu minionej dekady instalacja potwierdziła swoją rolę jako jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i regionie. GAZ-SYSTEM rozwija infrastrukturę LNG, budując pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej, który ma zostać oddany do eksploatacji w 2028 r.

Przedstawiciele rządu i spółki podkreślają rolę terminala w uniezależnieniu kraju od jednego źródła dostaw oraz znaczenie rozbudowy mocy regazyfikacyjnych dla dalszej stabilności systemu energetycznego.

Rola Terminala LNG Świnoujście w systemie gazowym

Terminal jest jednym z głównych punktów wejścia gazu do krajowego systemu przesyłowego. Umożliwia przyjmowanie dostaw z wielu kierunków, m.in. z USA, Kataru i Norwegii. Dzięki wysokiej elastyczności operacyjnej instalacja może osiągnąć pełną moc regazyfikacji w ok. 4 godziny od zatrzymania, co wzmacnia stabilność sieci.

Obiekt pełni wiodącą funkcję w zakresie załadunku LNG na autocysterny – odpowiada za ponad 95% tej usługi w Polsce. Realizuje także załadunki na rynek niemiecki, czeski i słowacki.

Korzyści dla regionu

Terminal LNG wpłynął na rozwój społeczno-gospodarczy Świnoujścia, generując miejsca pracy, inwestycje i dodatkowe źródła przychodów, jednocześnie łącząc strategiczne znaczenie z lokalnymi korzyściami.

Nowe perspektywy rozwojowe

Obecna przepustowość terminala wynosi 8,3 mld m³ rocznie. Po uruchomieniu FSRU wzrośnie o kolejne 6,1 mld m³, co pozwoli zwiększyć liczbę dostaw LNG do nawet 140 rocznie oraz kierować część ładunków do państw regionu. Polska umacnia w ten sposób rolę kluczowego dostawcy bezpieczeństwa energetycznego Europy Środkowej.

FSRU – kolejny etap budowy hubu gazowego

Planowany pływający terminal FSRU zwiększy elastyczność systemu poprzez dodatkowe możliwości regazyfikacji i obsługi sezonowych szczytów zapotrzebowania. Dzięki rozwiniętej sieci przesyłowej oraz połączeniom dwukierunkowym Polska staje się północną bramą gazową regionu, umożliwiając transport surowca do Czech, Słowacji, Litwy, Ukrainy i Niemiec.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.