REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

214,5 mln zł na rozjazdy kolejowo-drogowe

Bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże oraz sprawny przewóz ładunków zapewni wymiana rozjazdów. Od marca PLK realizują projekt rozjazdowy, obejmujący montaż 245 nowych urządzeń.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują program wymiany rozjazdów na sieci kolejowej za ponad 214 mln zł. Inwestycja zapewni korzystającym z transportu kolejowego szybsze i wygodniejsze podróże. Przewoźnicy towarowi sprawniej przewiozą składy – wzrośnie ich punktualność. Nowe rozjazdy umożliwią płynny i bezpieczny przejazd pociągów, bez zbędnych zwolnień, ze stałą prędkością nawet do 120 km/h. Zwłaszcza ciężkie składy towarowe pojadą bardziej ekonomicznie, bez konieczności zmiany prędkości. Dodatkowo rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec ich zamarzaniu. Umożliwi to szybkie usuwanie śniegu i lodu, a to oznacza sprawny przejazd pociągów i bezpieczne podróże koleją nawet w trudnych warunkach pogodowych.

PLK do końca roku zamontują 245 rozjazdów w 12 województwach na 21 liniach kolejowych. Roboty budowlane rozpoczęto w połowie marca 2018 r. Wymieniono już 54 rozjazdy m.in. 20 sztuk w województwie wielkopolskim na stacjach Poznań Górczyn, Biniew, Ponętów, Bronów, 7 w woj. śląskim – m.in. na stacji Dąbrowa Górnicza i 6 w woj. dolnośląskim, w tym np. w tym 4 na stacji Smardzów Wrocławski.

Zamontowano już wszystkie rozjazdy zaplanowane w województwie łódzkim. 7 nowych rozjazdów zostało zainstalowanych na stacji Kraski – znajdującej się na ważnej dla ruchu towarowego linii kolejowej łączącej Śląsk z portami (tzw. Węglówki). W czerwcu planowany jest montaż kolejnych urządzeń w województwie mazowieckim m.in. na stacjach Pionki i Żytkowice. W ramach programu rozjazdowego najwięcej nowych rozjazdów zaplanowano w województwach wielkopolskim (62) i zachodniopomorskim (42).

Sprawna wymiana rozjazdów

W celu sprawnej realizacji zadania ponad połowa rozjazdów zostanie dostarczona na miejsce budowy na specjalnych wagonach-platformach w gotowych blokach. Dostarczenie gotowych elementów rozjazdów skraca czas montażu. Stare rozjazdy i przylegające do nich odcinki torów są demontowane i od razu zastępowane przez nowe. Technologia blokowa pozwala ograniczyć czas zamknięć torowych, tym samym minimalizuje utrudnienia dla przewoźników kolejowych.

PLK kontynuują program wymiany rozjazdów

W 2015 r. w ramach programu rozjazdowego zamontowano 697 nowych rozjazdów w 14 województwach. Zarządca infrastruktury wymienia rozjazdy także podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. W 2016 zamontowano 549 sztuk, a w 2017 roku prawie 600 nowych rozjazdów.

Projekt pn. „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jest finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 5.2-20). Wartość projektu 214 533 800 zł.


Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA