– Obwodnica, która odciąży Kłodzko oraz przywrócenie przez Koleje Dolnośląskie połączenia z Wrocławia do Sobótki dzięki nowym pociągom, pozytywnie wpłyną na komfort życia mieszkańców regionu. Umożliwią sprawne prowadzenie biznesu, ułatwią poszukiwanie pracy. Nawet jeśli efektów takich inwestycji nie widać z dnia na dzień, one po kilku miesiącach stają się odczuwalne wraz z pojawieniem się nowych firm, usług lub produktów. Cieszę się, że Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest realizowany w taki sposób, aby poprzez rozbudowę dróg czy zakup pociągów umożliwiających otwarcie nowych połączeń kolejowych, mógł dawać Polakom szanse na rozwój – powiedział Witold Słowik, Wiceminister Inwestycji i Rozwoju.
Projekt: Budowa obwodnicy Kłodzka w ciągu DK33 i 46
Inwestycja prowadzona jest na terenie miasta i gminy Kłodzko, w województwie dolnośląskim. Projekt obejmuje budowę obwodnicy Kłodzka w ciągu DK33 wraz z budową łącznika w ciągu DK46. Łączna długość nowego odcinka to 9,19 km. Uzupełnieniem inwestycji jest remont odcinka DK33 (ok. 2,39 km). Nowa droga ma przekrój jednojezdniowy dwupasowy. Zaprojektowany w ramach przedsięwzięcia węzeł drogowy oraz skrzyżowania umożliwiają bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych. Budowa obwodnicy Kłodzka odciąży miasto od nadmiernego ruchu drogowego i tym samym poprawi warunki życia mieszkańców. Usprawni funkcjonowanie transportu w ciągu DK33 i 46 oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa użytkowników powstałej infrastruktury transportowej.
beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
wartość całkowita projektu: 244 358 404 zł
dofinansowanie z UE: 186 512 977 zł
termin realizacji inwestycji: maj 2018 r.
Projekt: Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym
Koleje Dolnośląskie S.A. kupią 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych do przewozów aglomeracyjnych w rejonie oddziaływania Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Wszystkie pociągi będą mogły przewieźć jednorazowo nawet 4170 osób. Tabor elektryczny ma obsługiwać trasę: Jelcz – Laskowice – Wrocław Główny – Jelcz – Laskowice, a spalinowy: Trzebnica – Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży pociągiem. Obniży natomiast poziom awaryjności taboru Kolei Dolnośląskich. Dla wielu pasażerów szczególne znaczenie może mieć to, że uruchomiony zostanie transport kolejowy na niefunkcjonującym dziś odcinku Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia.
beneficjent: Koleje Dolnośląskie S.A
wartość całkowita projektu: 209 346 000 zł
dofinansowanie z UE: 85 100 000 zł
termin realizacji inwestycji: do 2021 r.
– Rozwój pasażerskiego transportu kolejowego to sprawa kluczowa dla Dolnego Śląska. Chcąc równomiernie rozwijać region, musimy pamiętać o tych mieszkańcach, dla których nadal barierą jest dojazd np. do miejsca pracy. Inwestowanie w coraz lepszy tabor kolejowy i ciągły rozwój dostępnych połączeń kolejowych to najlepszy kierunek. Podobnie jest z obwodnicami miast – wyprowadzamy ciężkie samochody z miejscowości i zwiększamy tym samym bezpieczeństwo mieszkańców, w tym wypadku Kłodzka i całego regionu – podkreślił w trakcie uroczystości Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak.
Autor: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju