
W ramach inwestycji Baltic Hub 3 o wartości 450 mln euro, na terenie portu powstanie nowy terminal kontenerowy, przyległy od istniejącego nabrzeża T1. Będzie to nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha wyposażony w 7 suwnic zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG.
– W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata, a dzięki rozbudowie terminalu DCT utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje wzmacniają pozycję polskiej gospodarki – powiedział wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.
Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim. Położony na terenie portu terminal DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i zarazem na Bałtyku. Obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych transoceanicznych kontenerowców świata. Od początku działalności w 2007 r. wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (Twenty-Foot Equivalent Units). Budowa nowego terminalu zwiększy jego możliwości przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie.
Niezależnie od projektu Baltic Hub 3, DCT Gdańsk kontynuuje inne duże programy inwestycyjne, w tym rozbudowę bocznicy kolejowej z 4 do 7 torów, o długości 750 m każdy.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/