REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Będzie remont nawierzchni Krakowskiego Przedmieścia

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przygotowuje się do remontu nawierzchni Krakowskiego Przedmieścia na odcinku między Królewską i Miodową. Dzięki doświadczeniom zdobytym w trakcie remontu Miodowej oraz odcinka od Świętokrzyskiej do Królewskiej, efektem planowanych prac będzie nawierzchnia trwała i odporna na ruch kołowy. W przetargu na remont wpłynęły 4 oferty.

Zdjęcie: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, www.zdm.waw.pl

Krakowskie Przedmieście czeka remont nawierzchni. W lutym ogłoszono przetarg na jego wykonanie. Prace obejmą odcinek od ul. Królewskiej do ul. Miodowej. Prace są potrzebne, choćby ze względu na intensywny ruch autobusów na tym odcinku Traktu Królewskiego.

Po remoncie znikną nierówności i wykruszenia nawierzchni. Przede wszystkim jednak ciężkie pojazdy, przede wszystkim autobusy, nie będą już takie straszne dla najbardziej reprezentatywnej ulicy Warszawy. Skąd ta pewność? Warszawski ZDM wykorzysta doświadczenie nabyte przy remoncie ul. Miodowej.

Obie brukowane, a tylko jedna się psuje

Ulicę Miodową – która jest jednocześnie przedłużeniem Krakowskiego Przedmieścia – wyremontowano w latach 2017-2018. W celu podkreślenia historycznego charakteru ulicy pojawiła się tam brukowana nawierzchnia. Mimo tego w porównaniu do Krakowskiego Przedmieścia znacznie lepiej znosi obciążenia związane z ruchem kołowym. W dodatku intensywniejszym, bo po ul. Miodowej mogą jeździć pojazdy prywatne.

Z czego wynika taka różnica w wytrzymałości między Miodową a Krakowskim Przedmieściem? Głównie z zastosowanej technologii. Krakowskie Przedmieście przeszło w 2008 roku generalny remont (to dzięki niemu zawdzięczamy dzisiejszy charakter ulicy). Już w 2015 roku trzeba było wymienić podbudowę i przełożyć bruk na odcinku do Senatorskiej do Królewskiej. Prace te były doraźne i potrwały kilka dni.

Rok później w ramach przygotowywania dokumentacji projektowej dla ul. Miodowej zlecono także badania stanu nawierzchni i podbudowy na Krakowskim Przedmieściu. W 2017 roku rozpoczęto remont przystanków i przejścia dla pieszych przy Uniwersytecie Warszawskim. Niedługo później wystartowały prace na ul. Miodowej. W obu przypadkach bruk został ułożony na betonowej podbudowie i połączony spoiwem na bazie żywicy epoksydowej.

Jedna część już zrobiona, teraz druga

Zastosowane na ul. Miodowej i przystankach rozwiązanie rozwiązanie sprawowało się bez zarzutów. Wobec tego w 2019 roku drogowcy powrócili na Krakowskie Przedmieście i kawałek Nowego Światu, gdzie nabyte doświadczenie pomogło w remoncie pozostałej nawierzchni jezdni na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. Całość została jeszcze zabezpieczona cementową zaprawą betonową.

Teraz ZDM chce zastosować tę technologię ponownie na pierwszym odcinku Traktu Królewskiego, który paradoksalnie będzie ostatnim, który przejdzie takie zmiany. Tym samym całe Krakowskie Przedmieście zostanie uwolnione od nierównej nawierzchni i zostanie zabezpieczone przed wszelkimi dołami i falowaniami.

Oferty w przetargu

Oferty w przetargu zbierano do 1 marca. Wykonaniem prac zainteresowane są cztery firmy. Ich oferty mieszczą się w przedziale od 8,6 do 11,8 mln zł i są zbieżne lub niższe od kosztorysu. Rozpoczyna się ich analiza. Remont potrwa 8 miesięcy od dnia podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Główne roboty będą jednak prowadzone w okresie wakacyjnym. Dzięki temu remont będzie mniej uciążliwy.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA