Bliżej budowy drugiego mostu w Obornikach Wlkp.
PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji dla projektu: „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp.”.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują środki budżetowe i unijne dla rozwoju kolei w aglomeracjach regionach i połączeniach dalekobieżnych. Podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji zapowiada kolejne korzystne zmiany dla podróżnych na linii Poznań – Piła. Przygotowywana inwestycja umożliwi obsługę większej liczby pociągów, a w efekcie mieszkańcy zyskają jeszcze sprawniejsze i dogodniejsze przejazdy koleją – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Więcej pociągów będzie mogło pojechać na linii Poznań – Piła dzięki przygotowywanej budowie drugiego toru z siecią trakcyjną na ponad 2 km odcinku od posterunku Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Na Warcie planowany jest drugi most kolejowy. W Parkowie mijanka pozwoli na przygotowanie lepszej oferty przewozowej.
Projekt określi szczegółowe rozwiązania i uściśli zakres planowanej inwestycji. Uzyskanie dokumentacji przewidywane jest do końca 2023 r. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zapewnieniu finansowania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
W Obornikach Wielkopolskich lepszy dostęp do kolei ma zapewnić planowana budowa drugiego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Przewidziano rozwiązania gwarantujące obsługę dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Uwzględnione będą m.in. wiaty, oświetlenie i oznakowanie.
Jeszcze lepsze podróże z Poznania do Piły
Planowane prace w Obornikach uzupełnią zrealizowaną już przez PLK modernizację linii Poznań – Piła. Dzięki inwestycji nawet o ok. 35 min skrócił się czas podróży między Poznaniem a Piłą – najszybszy pociąg pokonuje obecnie trasę w 70 min. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków Poznań Podolany, Złotniki-Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, które zapewniają bezkonkurencyjne przejazdy aglomeracyjne. Komfort podróży zwiększyły 34 zmodernizowane perony w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Chodzieży i Rogoźnie. Wszystkie platformy są dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, mają wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Nowoczesne urządzenia sterowania wraz z budową lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym oraz przebudową przejazdów kolejowo-drogowych zwiększyły bezpieczeństwo na trasie.
Inwestycja została zrealizowana za ok. 500 mln zł z wykorzystaniem środków UE z RPO woj. wielkopolskiego.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl