![Zdjęcie: Jerzy Kohut, www.plk-sa.pl](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Lipiec/2/_resampled/ResizedImage620465-PLK-podstacja.png)
Ogłoszono postępowania przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wybudowanie czterech podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa na linii Chabówka – Nowy Sącz. Podstacja trakcyjna, to obiekt elektroenergetyczny, zasilany z zewnętrznego systemu, którego podstawowym zadaniem jest zasilanie kolejowej sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii. Elektryfikacja zapewni możliwość wykorzystania pociągów elektrycznych i bardziej ekologiczny transport. Zwiększy się atrakcyjność połączeń kolejowych w Małopolsce, na trasach krajowych i międzynarodowych.
PLK kontynuują prace w zakresie I etapu inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Opracowywana jest dokumentacja projektowa modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy nowej trasy. Dla linii Chabówka – Nowy Sącz sporządzono dokumentację z prac geologicznych i geotechnicznych. Przygotowano projekty budowlane dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna – posterunek odgałęźny Fornale oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Opracowywane są projekty wykonawcze dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i bocznica Klęczany – Nowy Sącz.
Nowe połączenie – określane jako „Podłęże – Piekiełko”, składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
Realizacja przedsięwzięcia oznacza lepsze połączenia regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami. Sprawniejsze, wygodniejsze i szybsze będą dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.
Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 godziny. Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją.
Rozbudowana sieć kolejowa stworzy korzystne warunki dla przewozów międzynarodowych między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Inwestycja wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl