Przetarg
W przetargu na realizację II etapu obwodnicy Sanoka wpłynęło pięć ofert:
PORR – 129 769 920 zł,
Budimex – 152 304 424,33 zł,
STRABAG – 181 614 285,93 zł,
Intercor – 200 927 361,67 zł,
Nowak-Mosty – 211 533 037,69 zł.
Komisja przetargowa odrzuciła ofertę z najniższą ceną ze względu na niegodność złożonych dokumentów z warunkami zamówienia oraz nieprzedłużenia związania z ofertą. Spośród pozostałych czterech jako najkorzystniejszą wskazano ofertę złożoną przez Budimex. Wyboru dokonano w oparciu o kryteria przetargu: cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.). Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania w terminie 39 miesięcy od daty podpisania umowy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
Zakres prac
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
Będzie miała długość ok. 3 km, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Charakterystyka terenu
Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.
Cel inwestycji
Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.