REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Budimex i STRABAG podpisali umowę na A1

30 lipca łódzki Oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację będącego obecnie w użytku, ale wymagający przebudowy i modernizacji odc. A autostrady A1 węzeł „Tuszyn” (bez węzła) – węzeł „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem).

Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”.

– Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier. W efekcie przyczyni się do rozwoju rodzimej gospodarki zarówno w ujęciu lokalnym i ogólnokrajowym. Będzie podstawowym rusztem komunikacyjnym kraju –
powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Odcinek „A” o długości blisko 15,9 km od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem) jest pierwszym z czterech odcinków na terenie województwa łódzkiego, jakie zostały do wybudowania.

Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex i STRABAG. Zgodnie z warunkami kontraktu, przewidywany czas realizacji to 32 miesiące od chwili podpisania umowy, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia – 15 marca), co nie dotyczy czasu przeznaczonego na projektowanie. Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł.

Nowa autostrada (o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny), będzie biegła w śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie nawierzchnia betonowa i fakt, że węzeł  „Piotrków Trybunalski Zachód” zyska nowe relacje skrętne. Dodatkowo będzie można skręcić z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź, co dotychczas nie było możliwe.

Budowa autostrady A1 koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn

Odc. A: węzeł „Tuszyn” (bez węzła) – węzeł „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem).

A1 jest jedyną polską autostrada o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju.
Jednocześnie stanowi częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.

– Odc. A: gr. węzeł „Tuszyn” bez węzła – węzeł „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem) (dł. 15,862 km);
– 30 czerwca 2017 r. ogłoszono przetarg na realizację w systemie „Projektuj i Buduj”;
– Kwota przeznaczona na zamówienia to ok. 618.1 mln zł, a kwota wynikająca z umowy, to ok. 478,9 mln zł;
– Wykonawca: Konsorcjum firm Budimex oraz STRABAG;
– Wybór oferty: 7 czerwca 2018 r., data podpisania umowy: 30 lipca 2018 r.
– Czas realizacji kontraktu 32 miesiące (pierwotnie było 38 miesięcy) + okresy zimowe na etapie budowy (na etapie projektowania okresy zimowe są wliczane do czasu realizacji).

Autor: GDDKiA O/Łódź

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA