![Zdjęcie: Budimex SA, www.media.budimex.pl](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2023/Kwiecień/28/_resampled/ResizedImage620413-Budimex-EKG.png)
W ciągu trzech dni (24-26 kwietnia) odbywały się tysiące rozmów, spotkań, dyskusji na tematy takie jak droga do stabilizacji po ustępującej pandemii, wojna w Ukrainie i jej wielorakie konsekwencje oraz dynamiczne zmiany geopolityczne. To źródła wielu nowych wyzwań, o których debatowali tegoroczni goście EKG.
Wśród prelegentów byli obecni eksperci Grupy Budimex włącznie z Członkiem Zarządu, Dyrektorem Operacyjnym Budownictwa Infrastrukturalnego – Cezarym Łysenką, który wziął udział w panelu dotyczącym koniunktury w sektorze budowlanym. W trakcie debaty poruszono liczne wątki, w tym m.in. finansowanie inwestycji w warunkach wysokiej inflacji i kryzysu gospodarczego, ceny materiałów i usług, a także waloryzację przetargów w przepisach i w praktyce.
– Z uwagi na portfel jakim dysponujemy na 2023 i 2024 rok, sytuacja wygląda dobrze, jednakże zastanawiamy się co będziemy robić w latach 2026-2027 i dalej. Generalni wykonawcy muszą myśleć w perspektywie pięcioletniej, a kierunkowo nawet 10 lat do przodu. Patrząc na to co aktualnie się dzieje na rynku czujemy, że jesteśmy beneficjentem sytuacji pandemicznej i wojny w Ukrainie w aspekcie kosztowym – mówił w trakcie debaty Cezary Łysenko.
Generalny wykonawca podkreśla, że sytuacja związana z zamówieniami na infrastrukturę drogową jest na dzisiaj stabilna. Jeśli chodzi o budownictwo kolejowe, Budimex jest na etapie oczekiwania na nowe zadania. Natomiast w budownictwie mieszkaniowym widoczna jest stagnacja, spadek zamówień i mniejsza liczba pozwoleń na budowę. Członek Zarządu podkreślał, że w budownictwie energetycznym Budimex wciąż poszukuje nowych możliwości i jest ukierunkowany na zieloną energię.
– Jeżeli chodzi o portfel w budownictwie kolejowym – to prawda, że dzisiaj jesteśmy w historycznym momencie i tych inwestycji jest dużo. Do inwestycji kolejowych przygotowywaliśmy się przez ostatnich prawie 10 lat. Aby móc funkcjonować w sposób efektywny poczyniliśmy ogromne inwestycje w tabor kolejowy, w maszyny i sprzęt. Śmiem twierdzić, że mamy dzisiaj zestawy najnowsze w Europie. Ten sprzęt musi mieć zajęcie – kontynuował Cezary Łysenko.
W trakcie debaty został poruszony także wątek pozyskiwania nowych pracowników oraz wyzwań na rynku pracy.
– Polska jest aktualnie drugim co do wielkości placem budowy w Europie, a to oznacza, że zasoby ludzkie do pracy mamy dość silnie. Musimy zadbać o to, żeby nowe kadry i młode pokolenie pojawiały się na rynku. Przed budownictwem zawodowym w Polsce stoi wyzwanie – dużo osób chce pracować zdalnie. Niestety zdalnie obiektu mostowego nie wybudujemy – podsumował Cezary Łysenko.
Do udziału w sesji zostali zaproszeni:
- Wojciech Caruk, prezes zarządu, PFR Nieruchomości SA,
- Anna Glanowska-Szpor, dyrektor zarządzająca sektorem budowlanym, ING Bank Śląski SA,
- Grzegorz Kurdziel, członek zarządu, dyrektor ds. wsparcia operacyjnego, PKP Polskie Linie Kolejowe SA,
- Jerzy Polaczek, poseł na Sejm RP, minister transportu i budownictwa w latach 2005-2006, minister transportu w latach 2006-2007,
- Waldemar Wójcik, członek zarządu, STRABAG Sp. z o.o.,
- Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Źródło: tekst Budimex SA, www.media.budimex.pl