![Przebudowa dworca autobusowego w Kielcach, fot. Budimex](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Styczeń/28.01.2019/_resampled/ResizedImage330px247px-Budimex_dworzec_Kielce.png)
Prace postępują w zadowalającym tempie
Od czasu rozpoczęcia prac do dziś Budimex zdążył wykonać także roboty w obrębie tunelów wschodniego i zachodniego, m.in. wymianę gruntu pod ich posadowienie, instalację sanitarną podposadzkową oraz beton podkładowy pod płytę fundamentową obu tuneli. Aktualnie specjaliści zajmują się wzmacnianiem istniejącej konstrukcji stalowej budynku dworca. – Jednocześnie prowadzimy roboty żelbetonowe w tunelach wschodnim i zachodnim w zakresie płyty fundamentowej oraz rozbiórkę posadzki na poziomie zero – mówi Grzegorz Tomporowski.
Zima utrudnia, ale nie uniemożliwia budowy
– W przypadku utrzymujących się temperatur poniżej zera i niesprzyjających warunków atmosferycznych prace prowadzone są wolniej, bo istnieje konieczność np. ogrzewania elementów oraz robienia przerw. Jednak do -10 st. C możemy prowadzić roboty żelbetowe, więc w tej chwili pogoda ma niewielki wpływ na ich przebieg. W stosunku do założonego harmonogramu jesteśmy z pracami znacznie do przodu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex S.A.
Unowocześnianie historycznego budynku
Dworzec autobusowy w Kielcach, choć powstały w latach 80-tych, jest budynkiem o wielkiej wartości historycznej. Stanowi bowiem wspaniały przykład architektury tamtych czasów. Remont nie pozbawi dworca charakterystycznego kształtu spodka, sprawi jedynie, że będzie on znacznie bardziej funkcjonalny, m.in. dzięki zamontowaniu wind i schodów ruchomych. Budimex zadbał o niektóre detale historyczne, m.in. napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych. – Części te, po skanowaniu w celu odwzorowania nowych elementów, zostaną za zgodą inwestora przekazane do Muzeum „Polska na Kołach” w Busku Zdroju – mówi Dariusz Blocher.
– W dalszych etapach prac Budimex będzie zajmował się odbudową tunelów wschodniego i zachodniego w zakresie konstrukcji żelbetowych oraz wykonaniem zewnętrznych sieci sanitarnych i elektrycznych. Zajmiemy się również zewnętrzną fasadą szklaną oraz opracowaniem dokumentacji i uruchomieniem produkcji nowych świetlików dachowych – mówi Grzegorz Tomporowski.
Umowa na realizację inwestycji w Kielcach została podpisana w sierpniu 2018 r. Zakończenie inwestycji planowane jest na lipiec 2020 r.
Tekst i zdjęcie: Budimex SA
Od czasu rozpoczęcia prac do dziś Budimex zdążył wykonać także roboty w obrębie tunelów wschodniego i zachodniego, m.in. wymianę gruntu pod ich posadowienie, instalację sanitarną podposadzkową oraz beton podkładowy pod płytę fundamentową obu tuneli. Aktualnie specjaliści zajmują się wzmacnianiem istniejącej konstrukcji stalowej budynku dworca. – Jednocześnie prowadzimy roboty żelbetonowe w tunelach wschodnim i zachodnim w zakresie płyty fundamentowej oraz rozbiórkę posadzki na poziomie zero – mówi Grzegorz Tomporowski.
Zima utrudnia, ale nie uniemożliwia budowy
– W przypadku utrzymujących się temperatur poniżej zera i niesprzyjających warunków atmosferycznych prace prowadzone są wolniej, bo istnieje konieczność np. ogrzewania elementów oraz robienia przerw. Jednak do -10 st. C możemy prowadzić roboty żelbetowe, więc w tej chwili pogoda ma niewielki wpływ na ich przebieg. W stosunku do założonego harmonogramu jesteśmy z pracami znacznie do przodu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex S.A.
Unowocześnianie historycznego budynku
Dworzec autobusowy w Kielcach, choć powstały w latach 80-tych, jest budynkiem o wielkiej wartości historycznej. Stanowi bowiem wspaniały przykład architektury tamtych czasów. Remont nie pozbawi dworca charakterystycznego kształtu spodka, sprawi jedynie, że będzie on znacznie bardziej funkcjonalny, m.in. dzięki zamontowaniu wind i schodów ruchomych. Budimex zadbał o niektóre detale historyczne, m.in. napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych. – Części te, po skanowaniu w celu odwzorowania nowych elementów, zostaną za zgodą inwestora przekazane do Muzeum „Polska na Kołach” w Busku Zdroju – mówi Dariusz Blocher.
– W dalszych etapach prac Budimex będzie zajmował się odbudową tunelów wschodniego i zachodniego w zakresie konstrukcji żelbetowych oraz wykonaniem zewnętrznych sieci sanitarnych i elektrycznych. Zajmiemy się również zewnętrzną fasadą szklaną oraz opracowaniem dokumentacji i uruchomieniem produkcji nowych świetlików dachowych – mówi Grzegorz Tomporowski.
Umowa na realizację inwestycji w Kielcach została podpisana w sierpniu 2018 r. Zakończenie inwestycji planowane jest na lipiec 2020 r.
Tekst i zdjęcie: Budimex SA
REKLAMA
REKLAMA