Zaawansowane prace przy gazociągu Gdańsk – Gustorzyn
W Zatoce Gdańskiej prowadzone są prace przygotowawcze do budowy nabrzeża cumowniczego i gazociągu podmorskiego, natomiast na lądzie trwają intensywne roboty przy budowie gazociągu Gdańsk – Gustorzyn o długości 250 km. Inwestycja obejmuje trzy odcinki: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km).
– Za nami niecały rok budowy gazociągów na trasie Gdańsk – Gustorzyn, które będą transportować gaz z terminalu FSRU powstającego w Zatoce Gdańskiej do centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. W 90% inwestycję budują polskie firmy, a wartość zamówień na dostawy i usługi dla rodzimych przedsiębiorstw sięga 1,8 mld zł – podkreśla Robert Parafianowicz, dyrektor Oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku.

Inwestycja na półmetku realizacji
Część lądowa Programu FSRU znajduje się na zaawansowanym etapie budowy. Zakończono już połowę robót liniowych, a wzdłuż trasy trwa układanie rur, prace spawalnicze, montażowe i ziemne. Na odcinku Gustorzyn – Gardeja w 2025 roku rozpocznie się proces zwrotu nieruchomości właścicielom. Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku.
– Prace przebiegają zgodnie z projektem i uzyskanymi decyzjami administracyjnymi. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina. Doświadczenie zespołów pozwala na sprawne reagowanie i rozwiązywanie wyzwań zarówno technicznych, jak i społecznych – zaznacza Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn – Gardeja.
Kluczowe obiekty i nowoczesne technologie
W ramach inwestycji powstaje 15 obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowana jest jedna z największych w Polsce Stacji Pomiarowych o przepustowości 1,5 mln m³/h. Z kolei w Kolniku, w gminie Pszczółki, powstaje Węzeł Rozdzielczy Gazu o podobnej przepustowości, realizowany na powierzchni około pięciu hektarów – porównywalnej z powierzchnią Stadionu Polsat Plus Arena w Gdańsku.
Prace budowlane obejmują także wykonanie 193 przekroczeń bezwykopowych pod ciekami wodnymi, drogami i liniami kolejowymi, realizowanych m.in. w technologii Direct Pipe, ograniczającej ingerencję w środowisko. Najdłuższe z nich to przekroczenia rzek Martwej Wisły (1042 m), Wisły (1010 i 670 m), Drwęcy (536 m), drogi S7 (633 m) i Kanału Młyńskiego (558 m).
Technologia Direct Pipe łączy zalety mikrotunelowania i przewiertu sterowanego HDD, umożliwiając jednoczesne wiercenie i instalację rurociągu w jednym etapie. System żyrokompasowy pozwala na precyzyjne prowadzenie i kontrolę położenia rurociągu w trakcie instalacji, co gwarantuje wysoką dokładność i bezpieczeństwo prac.
Udział polskich firm w realizacji inwestycji
Za realizację prac w części lądowej Programu FSRU odpowiadają głównie polskie przedsiębiorstwa: konsorcjum ROMGOS Gwiazdowscy sp. z o.o. i ROMGOS Engineering sp. z o.o. (odcinek Gustorzyn – Gardeja) oraz Stalprofil S.A. z Dąbrowy Górniczej (odcinek Gardeja – Kolnik). Nadzór inwestorski również powierzono krajowym wykonawcom.
– Budowa gazociągu to proces wymagający zarówno pod względem technicznym, jak i organizacyjnym. Wykorzystujemy technologię Direct Pipe pod rzekami, autostradą A1 i obszarami chronionymi. Przeszkoliliśmy już ponad 600 pracowników w zakresie BHP, kładąc nacisk na bezpieczeństwo, kulturę pracy i odpowiedzialność na każdym etapie realizacji. To dla naszego zespołu nie tylko zawodowe wyzwanie, ale i dowód kompetencji w realizacji strategicznych inwestycji infrastrukturalnych – mówi Łukasz Kowalczyk, kierownik projektu z Grupy ROMGOS.
W prace przy budowie 250-kilometrowego gazociągu zaangażowanych jest obecnie ponad 750 pracowników. Wykonawcy dysponują własnym zapleczem technicznym i maszynowym, co zapewnia wysoką jakość, efektywność oraz terminowość realizacji inwestycji.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
