REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Cała autostrada A1 w budowie

18 kwietnia 2019 r. łódzki Oddział GDDKiA podpisał umowę ze spółką MIRBUD na budowę odcinka autostrady A1 Piotrków Trybunalski – Kamieńsk. Dzięki podpisaniu umowy wszystkie odcinki autostrady A1 w Polsce są w budowie.

Podpisanie umowy na odcinek A1, fot. GDDKiA O/Łódź
Podpisanie umowy na odcinek A1, fot. GDDKiA O/Łódź
Podpisana została właśnie umowa na projekt i budowę ostatniego brakującego odcinka autostrady A1. Wraz z tym faktem, można stwierdzić, że wszystkie brakujące odcinki autostrady A1 są w realizacji. Odcinek Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk jest najdłuższym odcinkiem realizacyjnym na terenie województwa łódzkiego i liczy ponad 24 km. Wszystkie pozostałe brakujące odcinki autostrady A1 są w fazie budowy. (Również odcinek „E” między granicą województwa łódzkiego i obwodnicą Częstochowy – budowany przez katowicki Oddział GDDKiA). Od momentu podpisania umowy, w Łódzkiem, będzie w budowie 64 kilometrów autostrady A1, stanowiącej komunikacyjny kręgosłup kraju. Nowa droga będzie także nową jakością, jeśli chodzi o standard podróżowania. Poprawi się nie tylko sam komfort podróży, ale radykalnie zmienią się również: bezpieczeństwo i przepustowość drogi. W miejsce dwujezdniowej drogi krajowej o dwóch pasach ruchu i nawierzchni bitumicznej, pojawi się nowoczesna autostrada. Znikną skrzyżowania jednopoziomowe, które były źródłem wielu kolizji i wypadków, w tym bardzo groźnych, a na nową trasę będziemy mogli dostać się za pośrednictwem wygodnych i bezpiecznych węzłów bezkolizyjnych. Ruch lokalny zabezpieczą nowo projektowane drogi w sąsiedztwie autostrady. Novum będzie fakt, że trasa będzie miała bardzo trwałą i nowoczesną nawierzchnię betonową, co oznacza ponadprzeciętną trwałość. Według ocen specjalistów powinna wytrzymać bez poważniejszych zabiegów remontowych 30-40 lat. Kolejną zmianą będzie to, że każda jezdnia w miejsce dwóch, będzie miała trzy pasy ruchu. To podniesie przepustowość nowej trasy o 50% w stosunku do stanu obecnego. Realizacja tej strategicznej trasy jest, zarówno dla inwestora, jak i dla wykonawców, wyzwaniem szczególnym, ponieważ proces, jest de facto, rozbudową istniejącej drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady. Trzeba więc nie tylko prowadzić prace budowlane, ale także zapewnić przejezdność i zadbać o bezpieczeństwo tak podróżujących, jak i wykonawców. Zakończenie budowy tego odcinka, będzie ukoronowaniem dzieła, co upoważni do stwierdzenia, że w Polsce zakończono budowę autostrady A1. Dzięki temu w przyszłości przejazd z południa kraju do portów trójmiejskich skróci się do 6 godzin. Podniesie to zdecydowanie konkurencyjność i zachęci do korzystania z ich usług kontrahentów z takich krajów, jak: Czechy, Słowacja i Węgry.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Łódź

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA