
– Przebudowa dworca kolejowego w Sochaczewie to ważny punkt w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki tej modernizacji kolejny zabytkowy dworzec stanie się komfortowy, bezpieczny oraz dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
– Niedawno w powiecie sochaczewskim rozpoczęliśmy budowę w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego nowego dworca w Kornelinie. To jednak nie ostatnia inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych w tym rejonie. Już niebawem ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych dworca w Sochaczewie i z pewnością jeszcze w tym roku rozpoczniemy przebudowę tego zabytkowego dworca – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Modernizacja dworca oznacza również zmiany wewnątrz budynku. Na jego parterze zaprojektowano hol pełniący funkcję poczekalni. Dzięki inwestycji zyska on całkowicie nowe wyposażenie, czyli ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, zaplanowano przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych.
Dzięki przebudowie dworzec stanie się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzonych szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zbliżająca się modernizacja obiektu stawia również na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. W ramach inwestycji zaplanowano docieplenie dachu budynku od wewnątrz, a także zastosowanie stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej, co wpłynie korzystnie na ograniczenie strat ciepła. Ponadto w całym kompleksie zostanie zastosowane energooszczędne oświetlenie. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
Olbrzymią metamorfozę przejdzie plac przed dworcem. Przebudowany zostanie układ komunikacyjny. Wzdłuż frontowej fasady budynku pojawią się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstaną dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz 9 miejsc parkingowych, w tym dwa przeznaczone dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku pojawi się również wiata rowerowa. Zabytkowa lokomotywa pozostanie na swoim dotychczasowym miejscu. Z innych prac planowanych w otoczeniu dworca warto wspomnieć o uporządkowaniu zieleni, a także montażu nowych elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie).
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl