![Zdjęcie: PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Styczeń/29.01/_resampled/ResizedImage330247-poligon_PLK.png)
Przez dwa lata PLK będą monitorować awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych na trasie Rozprza – Radomsko, to linia nr 1 z Warszawy do Częstochowy.
Testowane urządzenia, układy ograniczników przepięć, zostały zamontowane na słupach sieci trakcyjnej. Są zabudowane w trzech różnych konfiguracjach. Dzięki temu możliwa będzie ocena kilku różnych sposobów ochrony urządzeń kolejowych przed skokowymi wzrostami napięcia. Nagłe zmiany napięcia mogą powodować usterki, a to łączy się z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa i może wymagać zmian w kursowaniu pociągów, wydłużenia czasu przejazdu.
Na poligonie sprawdzona zostanie możliwość ograniczenia awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych w porównaniu do sąsiednich odcinków linii, na których nie ma nowych urządzeń. Badania zaplanowano na dwa lata. Jeśli nowe rozwiązanie okaże się skuteczne, możliwe będzie zastosowanie na sieci kolejowej.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.