Budowa dworca kolejowego Przetycz, znajdującego się we wsi Stare Bosewo, w powiecie wyszkowskim, zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dworzec kolejowy Przetycz to niewielki obiekt odznaczający się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną, z charakterystyczną, ośmiometrową wieżą zegarową. Powstał w formule typowego Innowacyjnego Dworca Systemowego. Wyróżnia się kolorową elewacją wykonaną z płyt laminowanych. Całość funkcji dworcowych znajduje się pod wiatą i w niewielkim budynku. Znajdziemy pod nią osłoniętą z trzech stron poczekalnię z siedziskami oraz promiennikami ciepła, których zadaniem jest zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą znajdują się również stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów, a także elektroniczne tablice wyświetlające przyjazdy i odjazdy pociągów. Natomiast w budynku znajduje się toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– Dzięki zakończonej inwestycji dworzec kolejowy Przetycz jest komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. To kolejna inwestycja sfinalizowana w województwie mazowieckim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Warto przypomnieć, że parę tygodni temu udostępniliśmy podróżnym niewielkie dworce w Jaktorowie i Ożarowie Mazowieckim – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Budowa nowego dworca objęła także jego najbliższe otoczenie. Ułożone zostały nowe chodniki, wyznaczone miejsca parkingowe oraz uporządkowana zieleń. Budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaprojektowano w nim m.in. takie ułatwienia dla podróżnych, jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy dotykowe mapy dworca.
Podczas inwestycji wdrożone zostały rozwiązania przyjazne środowisku. Dworzec jest wyposażony w energooszczędne oświetlenie oraz systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), sterujące urządzeniami i systemami oraz optymalizujące zużycie energii elektrycznej oraz wody. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Budowa nowego dworca kolejowego Przetycz to koszt 6,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót było konsorcjum firm HELI FACTOR sp. z o.o. (lider konsorcjum) i MERX sp. z o.o. (członek konsorcjum).
Fot: PKP SA