Niemal 20 lat temu, 20 września 1999 roku, wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego mostu wantowego na Martwej Wiśle w Gdańsku.
Most stanowił pierwszy etap budowy trasy imieniem mjr. Henryka Sucharskiego, czyli drogi krajowej nr 89, łączącej morski port w Gdańsku z drogą ekspresową S7 i dalej z autostradą A1. Most nosi imię Jana Pawła II. W trakcie budowy nazywany został Mostem Trzeciego Tysiąclecia, stąd obecnie w publikacjach pojawia się nazwa Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. W chwili otwarcia był największym w Polsce, pod względem rozpiętości przęsła, mostem podwieszonym na jednym pylonie.
Projekt budowy mostu uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w 1997 roku. Dokumentacje projektową mostu wykonali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusza Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Generalnym wykonawcą projektu została firma Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Umowa zobowiązywała wykonawcę do ukończenia obiektu w ciągu 27 miesięcy. Prace budowlane rozpoczęto 23 lipca 1999 roku, a most otwarto 9 listopada 2001 roku. Na ceremonii otwarcia wstęgę przeciął wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol, wojewoda pomorski Ryszard Kurylczyk, marszałek pomorski Jan Zarębski i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Tablicę pamiątkową odsłonił i most poświęcił arcybiskup Tadeusz Gocłowski. Most oddano do użytku 11 listopada 2001 roku.
Konstrukcję zaprojektowano do przenoszenie przede wszystkim ruchu ciężkiego, a tym samym ułatwienie dowozu i wywozu ładunków do Portu Morskiego Gdańsk, z pominięciem przejazdu przez zatłoczone ulice centrum miasta stąd na etapie projektowania nie przewidziano możliwości ruchu pieszego i rowerowego. Całkowita długość obiektu mostowego wynosi 372 m a jego szerokość 20,31 m. Rozpiętości poszczególnych przęseł wynoszą 25, 230, 39 i 3 przy szerokości 26 m. Asymetrycznie usytuowany pylon, o wysokości 99,89 m zaprojektowano, jako konstrukcję żelbetową w kształcie odwróconej litery „Y”. Pomost obiektu podwieszono obustronnie za pomocą lin złożonych z 31 do 55 splotów. Długość want wynosi od 59,04 m do 213,05 m, zastosowano podwieszenie typu „wachlarz”. Wysokość mostu nad lustrem wody 8 m.
Przy budowie mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku, po raz pierwszy w Polsce, zastosowano montaż wspornikowy. Wymagało to opracowania, niestosowanych do tej pory w kraju, szeregu nowych rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych, procedur technicznych i organizacyjnych, a także wykonania nowatorskich badań prowadzonych pod względem realizacyjnym. Na uwagę zasługuje fakt, że obiekt ten był pierwszym w Polsce mostem podwieszonym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich projektantów i został w 2002 roku uznany za „Dzieło Mostowe Roku”.
Źródła:
Polskie mostownictwo na przełomie wieków cz. I – prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, mgr inż. Wojciech Barcik; Politechnika Wrocławska, ZB-P Mosty Wrocław
Architektura polskich mostów podwieszonych – prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, mgr inż. Wojciech Barcik; Politechnika Wrocławska, ZB-P Mosty Wrocław
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Techniczne
Pliki cookies techniczne wykorzystywane są przede wszystkim w celu dostarczania usług świadczonych drogą elektroniczną i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Techniczne pliki cookies z uwagi na swój charakter nie wymagają zgody Użytkownika i są zawsze aktywne.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Analityczne i Funkcjonalne
Analityczne pliki cookies służą do badania i poprawy jakości świadczonych usług. Tego rodzaju pliki cookies zbierają informacje na temat sposobu w jaki Użytkownicy korzystają z Serwisu. Funkcjonalne pliki cookies umożliwiają zapewnienie większej funkcjonalności i personalizacji Serwisu NBI.com.pl.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!
Marketingowe
Marketingowe pliki cookies umożliwiają dostarczenie treści reklamowych dostosowanych do zainteresowań Użytkownika i są wykorzystywane m.in. w związku z kierowaniem do Użytkowników reklamy behawioralnej.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!