![Mapka: GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Luty/19.02/_resampled/ResizedImage600574-S5Ostroda-Grudziadz.png)
3 województwa, 14 powiatów i 53 gminy
W połowie 2019 r. podjęliśmy prace planistyczno-studialne nad przyszłym, możliwym przebiegiem S5 na odcinku Ostróda – autostrada A1. Jesteśmy w trakcie opracowywania studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Studium korytarzowe obejmuje pas drogowy o szerokości ok. 5 km, natomiast obszar ujęty w studium to powierzchnia ponad 8 tys. km² na terenie trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin. Analizujemy potencjalne przebiegi tras w relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.) z uwzględnieniem istniejącego planowanego zagospodarowania przestrzennego. Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwalają wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny przebieg studiowanej trasy drogowej, która będzie przedmiotem szczegółowych analiz na kolejnych etapach przygotowania inwestycji.
GDDKiA otwarta na współpracę
Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi jednostkami samorządu terytorialnego w zasięgu potencjalnego oddziaływania inwestycji. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zwrócił się do wojewodów, marszałków województw, starostów, przewodniczących rad powiatów, wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz przewodniczących rad gmin i miast objętych potencjalnym oddziaływaniem inwestycji, z apelem o dobrą, konstruktywną i merytorycznie obiektywną współpracę.
Studium korytarzowe
Na etapie opracowywania studium korytarzowego przyjmujemy pisemne propozycje i wnioski od samorządów, a uzyskane materiały poddamy wnikliwej analizie. Porównamy je też z danymi z pozostałych jednostek samorządu terytorialnego położonych w obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji, tak by wskazać obiektywnie najlepsze dla społeczeństwa rozwiązania. Efekty prac nad studium korytarzowym poznamy w lipcu br.
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze, będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Projektanci, z którymi podpiszemy umowę, w jednym ze wskazanych korytarzy zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Rozwiązania te przedstawimy samorządom, a także lokalnej społeczności podczas spotkań informacyjnych. Zebrane podczas spotkań uwagi zostaną rozpatrzone przez projektantów przed złożeniem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi przebieg przyszłej S5.
Tekst i mapka: GDDKiA