W gdańskim porcie będzie bezpieczniej
Formalna nazwa przedsięwzięcia Urzędu Morskiego w Gdyni to „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. Inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Środki unijne pokryją ponad 132 miliony złotych z całości kosztów inwestycji. Co zostanie zrobione za te pieniądze? Urząd Morski wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle i zwiększą bezpieczeństwo.
Inwestycja obejmie między innymi:
– budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle,
– przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle,
– przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy,
– przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.
Zakończenie inwestycji przewidziano w 2020 roku.
Obecny na podpisaniu umów wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wyjaśniał, że jej najważniejszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników gdańskiego portu.
– Fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy są w złym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla statków. Po remoncie będzie bezpieczniej – tłumaczył.
Bezpieczeństwo zwiększy też obrotnica (miejsce na wodzie, w którym statki mogą bezpiecznie wykonywać manewry, na przykład zmieniać kurs, mijać się), nowy tor wodny i odpowiednie oznakowanie nawigacyjne.
Kwestię bezpieczeństwa podkreślał również Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora CUPT.
– To już kolejny projekt dotyczący bezpieczeństwa wejścia w porcie Gdańsk, który uzyskał dofinansowanie unijne. Dzięki środkom z UE udało się już przebudować falochron wschodni, zbudować cześć toru wodnego na Martwej Wiśle oraz przebudować szereg nabrzeży na rzece Motława, nabrzeże Wyspy Ołowianka oraz część nabrzeża Szyprów na Martwej Wiśle. Te inwestycje realnie zwiększają bezpieczeństwo jednostek pływających, które wpływają do portu Gdańsk i z niego wypływają – powiedział Gorgol.
Nowy, większy terminal promowy
Inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.
Projekt zakłada między innymi:
– przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu,
– przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją,
– przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.
Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych. Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Prace przygotowawcze już się zaczęły.
– Z punktu widzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju kluczowy jest gospodarczy aspekt tej inwestycji. Liczymy na to, że dzięki nowemu terminalowi gdyński port pojawi się możliwość obsługi znacznie większych promów pasażerskich o długości nawet 240 metrów – powiedział minister Słowik.
– Nowy terminal to dobra wiadomość dla Gdyni i całego regionu. Projekt pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę, zarówno na etapie samej realizacji, jak i po otwarciu terminalu. Z inwestycji skorzystają sektory turystyki, logistyki i inne – zarówno w Polsce, ale też w innych państwach regionu Morza Bałtyckiego – zapewniał Przemysław Gorgol.
Autor: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju