Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Jumbo Drill na budowie S3

W zeszłym tygodniu na plac budowy drogi S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra dostarczona została wiertnica tunelowa. Maszyna znajduje się obecnie na placu budowy przy portalu południowym i posłuży do zabezpieczenia skarp portali.

  
Jumbo Drill

Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.

Maszyna posiada najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w jak najbardziej efektywny sposób według założonego projektu.

Ciekawostki o Jumbo Drill

– długość z ramionami ponad 15 m,
– wysokość 3,5 m,
– same ramiona ok. 8 m długości,
– waga z osprzętem ponad 35 ton,
– maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm,
– ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów,
– liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.

S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra


Droga będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:
– tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.
– tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Źródło: GDDKiA O/Wrocław
Zdjęcie: PORR S.A.
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI