
18 września 2023 r. rano na Stację Techniczno-Postojową na Kabatach wjechała kolejna Skoda Varsovia. Pociągiem od razu zajęli się pracownicy Metra Warszawskiego. Jedną z rutynowych czynności jest umieszczenie w kabinie maszynisty tabliczki z numerem. W tym wypadku jest to szczególna, okrągła liczba – 100.
To oznacza, że od początku funkcjonowania podziemnej kolei w Warszawie (uruchomiona została w 1995 roku) wyprodukowano i przeznaczono dla stołecznego metra już sto pojazdów. Oprócz najnowszych, które powstają w Czechach, mamy wagony: Siemens Inspiro, Alstom Metropolis, a także rosyjskie typu 81.
Część trafia do Kijowa
Pociągi, które są na stanie i służą pasażerom warszawskiej komunikacji miejskiej regularnie przechodzą przeglądy oraz remonty, w miarę potrzeb są one modernizowane. Część z tych zakupionych przed laty pojazdów nie przewozi już mieszkańców Warszawy, ponieważ są wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Kijowa.
Pod koniec kwietnia odbył się transport pierwszych sześciu wagonów serii 81. Łącznie do stolicy Ukrainy, która zmaga się z rosyjską inwazją, trafi dziesięć takich pociągów. Na razie przewieziono na lawetach do naszych sąsiadów sześć pociągów, wkrótce transport kolejnego składu.
Z prośbą o podobną pomoc zwróciło się także metro w Charkowie. Trwają uzgodnienia zakresu możliwej pomocy.
Zakup pociągów Skoda Varsovia został dofinansowany ze środków unijnych.