![Zdjęcie: Budimex](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Czerwiec/28.06/_resampled/ResizedImage300225-LCS_Kutno2.png)
![Zdjęcie: Budimex](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Czerwiec/28.06/_resampled/ResizedImage300225-LCS_Kutno.png)
Budimex wszedł na plac budowy w lipcu 2018 roku. Realizacja wymagała wprowadzenia całkowitego zamknięcia linii, a ruch prowadzono poprzez trasę objazdową i autobusową komunikację zastępczą. Ze względu na potrzebę jak najszybszego skrócenia okresu tej zmiany prace prowadzone były przez całą dobę. W tym czasie wykonano demontaż toru, wzmocnienie gruntu i budowę nowej nawierzchni na długości 18 km. Przeprowadzono także demontaż i ponowny montaż rozjazdów. – Ponadto wywiesiliśmy 27 km nowej sieci trakcyjnej oraz zbudowaliśmy budynek nowej nastawni, w której uruchomiliśmy komputerowy system sterowania ruchem kolejowym wraz z powiązaniem z nową blokadą liniową – mówi Jakub Konkiewicz, kierownik kontraktu w Budimex SA. – Współpraca między firmami z konsorcjum przebiegała bez zakłóceń. Wszystkim nam zależało, aby jak najszybciej zakończyć działania i oddać trasę. Dzięki odpowiedniej organizacji oraz pracy przez całą dobę tor oddaliśmy do eksploatacji 9 czerwca, czyli tydzień przed terminem kontraktowym – dodaje Grzegorz Krzystański, dyrektor kontraktu z ZUE S.A.
Trasa Warszawa – Poznań w nieco ponad 2 h
Po zakończeniu wszystkich prac na linii kolejowej nr 3 ruch będzie można prowadzić z prędkością 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Dzięki nowym peronom poprawie ulegnie obsługa podróżnych, a zarządzanie ruchem z Lokalnych Centrów Sterowania zwiększy przepustowości linii. Według prognoz PKP PLK w roku 2020 czas przejazdu pomiędzy Poznaniem a Warszawą wyniesie 2 godziny 20 minut.
Budimex SA dla kolei
Budimex SA jest obecnie w pierwszej trójce największych wykonawców kolejowych. Firma ma za sobą m.in. przebudowę stacji Olszamowice, czy modernizację kolejowej linii obwodowej w Warszawie. Za ten ostatni kontrakt Budimex SA został nagrodzony tytułem „Diament Infrastruktury i Budownictwa 2018” w budownictwie kolejowym. Do innych inwestycji z tego sektora, wykonywanych przez firmę, należą m.in. modernizacja linii kolejowej nr 7 Otwock – Dęblin, przebudowa linii kolejowej E59 na odcinku Rokietnica – Wronki, czy prace przy LCS Idzikowice. Te trzy kontrakty mają zakończyć się w 2020 roku. Przed przedsiębiorstwem stoją już kolejne wyzwania – w marcu tego roku Budimex SA został wybrany na wykonawcę Stacji Gdynia Port. Inwestycja ma być realizowana w ramach poprawy dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni.
Tekst i zdjęcia: Budimex SA