Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Kości prehistorycznych zwierząt na budowie metra na Bródnie

Budowa odcinka wschodniego linii M2 dostarcza bardzo ciekawych znalezisk. Mamut bądź słoń leśny oraz prażubr – fragmenty tych zwierząt odnaleziono podczas budowy II linii metra na Bródnie.

  
Dzięki bezpośredniemu nadzorowi archeologicznemu nad tą inwestycją kolejne znaleziska nie blokują postępu prac: eksperci zajmują się nimi zaraz po ich odnalezieniu, zabierają je, a ekipa budowy metra szybko wraca do pracy w danym miejscu.

Czaszka prażubra na Bródnie


Na stacji Bródno, na wysokości bloku położonego przy ul. Kondratowicza 19, na głębokości około 15 m odkryto wśród mas piasku rzecznego czaszkę najprawdopodobniej prażubra. To górna część czaszki z dwoma rogami.

Rozpiętość rogów zwierzęcia to 90 cm. Maksymalna rozpiętość rogów współczesnych żubrów to 70-80 cm, zaś u prażubra wynosiła ona średnio od 100 do 120 cm. Odkryty fragment czaszki należał więc najpewniej do osobnika stosunkowo młodego.
  

Kości prażubra i mamuta na Zaciszu

Z kolei na stacji Zacisze w trakcie prac na poziomie -2 (na głębokości około 9 m) odkryto dwa dobrze zachowane kręgi oraz kilka drobnych fragmentów kości. Szczątki pochodzą prawdopodobnie od prażubra bądź tura.

Na tej samej stacji wydobyto też fragmenty ciosu ssaka słoniowatego – mamuta bądź słonia leśnego. Zwierzęta te żyły na terenie Polski w plejstocenie, czyli epoce lodowcowej.
 
Szczątki trafiły do Państwowego Muzeum Archeologicznego, gdzie zostały zabezpieczone. Badacze ustalają teraz, do jakiego gatunku należał cios. Jest to jeden z największych znanych ciosów – w obwodzie ma ok. 51 cm, co oznacza, że było to starsze zwierzę.

Nie są to pierwsze takie znaleziska podczas budowy II linii metra. W 2018 r. przy stacji Płocka na Woli odnaleziono duże fragmenty szkieletu słonia leśnego. Znalezisko ma 115-132 tys. lat. Jak ustalili badacze, zwierzę miało ponad cztery metry wysokości i ważyło aż siedem ton.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Źródło i zdjęcia: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI