REKLAMA
Kolej Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Modernizacja linii kolejowej Podłęże – Piekiełko przyspiesza

Trwa intensywna rozbudowa linii kolejowej nr 104 w ramach projektu Podłęże – Piekiełko – największej inwestycji kolejowej na południu kraju. Nowa infrastruktura znacząco skróci czas podróży i usprawni transport w Małopolsce.

budowa tunelu pod Pisarzową część projektu Podłęże - Piekiełko, PLK
Drążenie tunelu pod Pisarzową, fot. Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl
Spis treści

Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko: kluczowa inwestycja infrastrukturalna w Małopolsce

Modernizacja linii kolejowej nr 104 w rejonie Nowego Sącza, Limanowej i Rabki-Zdroju to pierwszy etap strategicznego projektu „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w południowej Polsce. Projekt dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Nowoczesne połączenie kolejowe w trudnym terenie

Na odcinku między Nowym Sączem a Limanową powstaje szybkie połączenie kolejowe przystosowane do prędkości 160 km/h. Prace prowadzone są w wymagającym terenie podgórskim. Największym wyzwaniem inżynieryjnym jest budowa niemal 4-kilometrowego tunelu łączącego Męcinę z Mordarką. W czerwcu rozpoczęło się drążenie przy użyciu tarczy TBM „Jadwiga”, ważącej ponad 2,5 tys. ton i mającej średnicę blisko 11 metrów. Równolegle powstaje tunel ewakuacyjny drążony przez mniejszą tarczę „Kinga”, która osiągnęła już długość ok. 900 metrów. Zakończenie prac zaplanowano na około 10 miesięcy.

Intensywne prace na całej trasie

Postępy widać również w innych lokalizacjach. W Męcinie powstaje nowa stacja kolejowa, a w Mordarce – przystanek osobowy. W Chomranicach trwa przebudowa istniejącego peronu i budowa nowego skrzyżowania bezkolizyjnego.

Zaawansowane prace prowadzone są także w Rabce-Zdroju i Nowym Sączu. W uzdrowisku rozpoczęto ostatni etap inwestycji – układanie torów i przygotowanie sieci trakcyjnej. Ponowne uruchomienie ruchu pasażerskiego planowane jest na najbliższe tygodnie. W Nowym Sączu w lipcu oddano do użytku bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a pozostałe prace konstrukcyjne są na finiszu. Zakończenie robót przewidziano na początek 2026 r.

W Limanowej trwa modernizacja stacji kolejowej oraz budowa torowiska w nowym śladzie.

Kolejne etapy i zakres projektu

Obecnie roboty budowlane prowadzone są na czterech odcinkach. PKP PLK SA prowadzi postępowania przetargowe dla kolejnych czterech fragmentów: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa oraz Podłęże – Gdów. Pozostałe przetargi mają zostać ogłoszone do końca 2025 r.

Korzyści dla regionu i pasażerów

Projekt „Podłęże – Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy między Podłężem a Mszaną Dolną i Tymbarkiem. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem do około 60 minut, a między Krakowem a Zakopanem – do około 90 minut. Inwestycja znacząco poprawi dostępność transportową regionu, zwiększy konkurencyjność kolei i wzmocni połączenia ze Słowacją.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.