Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

LOTOS Asfalt wybuduje 15 odcinków referencyjnych dla samorządów

Celem programu stworzonego przez spółkę LOTOS Asfalt jest wybudowanie 15 referencyjnych odcinków nawierzchni na drogach samorządowych przy zastosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych HiMA (highly modified asphalt).

 
Na zdjęciu odcinek S7 Miłomłyn – Olsztynek (obwodnica Ostródy), na którym zastosowano asfalt modyfikowany MODBIT HiMA
Na zdjęciu odcinek S7 Miłomłyn – Olsztynek (obwodnica Ostródy), na którym zastosowano asfalt modyfikowany MODBIT HiMA
Zgodnie z założeniem mają one powstać w miejscach, gdzie użycie asfaltów z „najwyższej półki” jest szczególnie uzasadnione. Dotyczy to w pierwszej kolejności dróg obciążonych ruchem bardzo ciężkim, spowolnionym i postojowym, rond czy dojazdów do skrzyżowań, fabryk i magazynów oraz obiektów mostowych.

W praktyce program polega na bezpłatnej zamianie do 100 ton przewidzianego w projekcie asfaltu modyfikowanego na asfalt wysokomodyfikowany. Taka jego ilość umożliwia budowę czy remont nawet jednokilometrowego odcinka drogi zapewniając mu uzyskanie bardzo wysokich parametrów funkcjonalnych.

Chęć udziału w programie może zgłosić każdy samorząd w ramach realizowanych przez siebie kontraktów drogowych. Na decyzję o zakwalifikowaniu danej inwestycji duży wpływ będzie miała zasadność zastosowania w danym przypadku nawierzchni z asfaltami MODBIT HiMA. Trwa analiza pierwszych wniosków, które napłynęły z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego i małopolskiego. Nabór projektów nadal trwa. Można je zgłaszać pisząc na adres siedziby spółki LOTOS Asfalt lub mailowo na lotos@lotosasfalt.pl.

Dlaczego HiMA?


Wysokomodyfikowane asfalty nowej generacji typu HiMA są przełomowym wynalazkiem w zapewnieniu trwałości nawierzchni. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom funkcjonalnym pozwalają na optymalizację konstrukcji i znaczne oszczędności w nakładach na utrzymanie sieci dróg. Modyfikacja asfaltów polimerem (jego zawartość w asfaltach HiMA jest ponad dwukrotnie większa niż w klasycznych asfaltach modyfikowanych) wpływa znacząco na poprawę odporności nawierzchni na zmęczenie i koleinowanie spowodowane ruchem pojazdów ciężkich. Takie drogi są również bardziej odporne na działanie czynników klimatycznych, a w szczególności mrozu i wody. Asfalt MODBIT HiMA daje możliwość zaprojektowania i wykonania nawierzchni, których trwałość będzie nie mniejsza niż 50 lat.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez naukowców z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zastosowanie asfaltów typu HiMA pozytywnie wpływa na efektywność ekonomiczną inwestycji, która przy odpowiednich scenariuszach może wynosić nawet do 20%.

Źródło: LOTOS Asfalt Sp. z o.o.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI