Konieczność rozwoju infrastruktury na wschodniej granicy
Wojna w Ukrainie ujawniła ograniczenia infrastruktury kolejowej na granicy z Polską – zwłaszcza brak wystarczającej liczby punktów przeładunkowych. ZDG TOR podkreśla, że aby wykorzystać rosnący potencjał przewozów, konieczna jest modernizacja przejść granicznych oraz rozwój infrastruktury zgodnej ze standardami unijnymi.
We wrześniu br. PKP PLK i Ukrzaliznytsia podpisały umowę ramową zakładającą m.in. modernizację odcinków Lublin – Kowel i Rzeszów – Lwów oraz poprawę organizacji ruchu na granicy.
Nowe inwestycje po stronie polskiej i ukraińskiej
W ramach programu Interreg NEXT Polska–Ukraina 2021–2027 przewidziano 52,5 mln euro na projekty transportowe, w tym ok. 11 mln euro na remont torów linii nr 101, stacji Werchrata i modernizację dworca we Lwowie. Zdecydowano także o przygotowaniu dokumentacji dla przebudowy przejścia kolejowego Przemyśl – Medyka, z realizacją w latach 2028–2030.
Ukraina uruchomiła pierwszą linię o europejskim rozstawie torów 1435 mm oraz otrzymała 73,5 mln euro na budowę odcinka Mościska – Sknyłów. Inwestorzy międzynarodowi planują budowę terminali, co – zdaniem ekspertów – powinno mobilizować także Polskę do zwiększenia nakładów na infrastrukturę kolejową i terminalową.
Potrzeba modernizacji przejść z Białorusią
Eksperci wskazują również na konieczność modernizacji przejść na granicy z Białorusią, szczególnie w rejonie Małaszewicz – kluczowego węzła na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Przyszłe inwestycje wymagają rozstrzygnięć dotyczących spółki Cargotor, odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą w tym obszarze.
Ruch graniczny w liczbach
W 2024 r. zrealizowano 201 046 przejazdów granicznych, w tym 84 246 towarowych. Największy ruch odnotowano w Terespolu (10 699), a na granicy z Ukrainą w Medyce (4704) i Dorohusku (4006).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
