REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Modernizacja linii w aglomeracji szczecińskiej

PKP PLK podpisały umowy za pół mld zł na modernizację linii w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego ułatwią integrację kolei z innymi środkami transportu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały wczoraj umowy za 503 mln zł na modernizację linii na terenie aglomeracji szczecińskiej. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie – Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406).

– Rząd Prawa i Sprawiedliwości otwiera Pomorze Zachodnie w wymiarze infrastrukturalnym na Polskę –
podkreślał obecny na uroczystości minister spraw wewnętrznych i administracji Joachim Brudziński. – Realizujemy tym samym nasze obietnice wyborcze – zaznaczył minister.

– Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa –
dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W całym województwie zachodniopomorskim realizujemy inwestycje kolejowe za 5,6 mld zł.

Komfortowe przystanki i więcej pociągów

Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin – Police wraz z budową nowych przystanków: Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin nad Odrą oraz Police Piłsudskiego. Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co wpłynie na skrócenie czasu podróży oraz zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów. Obecnie składy kursują tylko po jednym torze, co ogranicza liczbę pociągów – przepustowość trasy.

Większy komfort pasażerów zapewni przebudowa stacji i przystanków kolejowych. Objęte projektem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na linii Gryfino – Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne na stacji Gryfino oraz wybudowane nowe przejścia na linii Szczecin Główny – Police – na stacjach i przystankach: Szczecin Dąbie, Szczecin Dunikowo, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Podjuchy. Kładki nad linią tramwajową przy przystanku Szczecin Zdroje zapewnią wygodne dojście do peronów.

– W imieniu wszystkich mieszkańców naszego województwa dziękuję za ten projekt i możliwość jego realizacji –
mówił Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. – To nie tylko perspektywa wygodnej i szybkiej podróży mieszkańców regionu i turystów, to także ogromna szansa na rozwój Pomorza Zachodniego – dodał.

Będą nowe przystanki: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem będą wybudowane przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.

Bezpieczne podróże do szkoły i pracy

Na liniach kolejowych objętych projektem poprawi się przepustowość, gdyż zostaną zmodernizowane mosty, wiadukty, przepusty. PLK zwiększą również poziom bezpieczeństwa dzięki budowie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania i wymianie urządzeń. Dodatkowe zabezpieczenia i monitoring będą na przejazdach kolejowo-drogowych.

– Dobrze przygotowane trasy kolejowe, wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania, ułatwią mieszańcom regionu codzienne podróże m.in. do szkół i pracy. Pasażerowie szybko, wygodnie i bezpiecznie dojadą do celu, gdyż będą dogodne węzły przesiadkowe, łączące kolej z innymi środkami transportu –
mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ds. realizacji inwestycji.

Wartość podpisanych umów:

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351:
Zadanie A pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police” o wartości 390 mln zł netto.
Zadanie B pn. „Modernizacja Wybranej Infrastruktury Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401” o wartości 112 mln zł netto.

Inwestycja są finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane lata realizacji inwestycji 2018-2022.


Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA