Kursowanie pociągów
Prace przebiegają bez wstrzymania ruchu, pociągi kursują wg ustalonego z przewoźnikami i ogłoszonego rozkładu jazdy. Niektóre pociągi podmiejskie i dalekobieżne (relacji Katowice – Gdynia Główna i Olsztyn Główny – Wrocław Główny) jadą przez stację Częstochowa Mirów.
PLK przygotowały na przystanku Częstochowa Raków peron tymczasowy. Dzięki temu wyeliminowano wprowadzenie komunikacji zastępczej autobusowej na odcinku Częstochowa – Częstochowa Raków. Przejazd autobusów byłby dłuższy niż przejazd pociągów. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu, pasażerowie unikają również przesiadek. Zapewniono oznakowane tablicami dojście do peronu, z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.
Będą lepsze podróże
Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 18 mostów. Wybudowana będzie na nowo przeprawa nad rzeką Stradomką. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.
Szybciej na trasach regionalnych i dalekobieżnych
Efektem inwestycji Częstochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany jest w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość robót to ok. 371 mln zł, a dofinansowanie unijne – 198 280 172 zł.
Inwestycja kolejowa w unijnym pakcie uczciwości
Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości – pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie prawidłowej i sprawnej realizacji zamówienia publicznego.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.