![Zdjęcie: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, www.gov.pl/web/nfosigw/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2023/Luty/22/_resampled/ResizedImage620330-stacje-wodorowe.png)
Spółka zrealizuje przedsięwzięcie do końca czerwca 2024 r. – przy założeniu, że sprzedaż paliwa wodorowego rozpocznie się już w drugiej połowie przyszłego roku.
Przedsięwzięcie budowy stacji osadzonych w całym łańcuchu wartości związanych z wodorem będzie częścią programu transformacji realizowanego przez Grupę ZE PAK. Punkty, których lokalizacja została wybrana na podstawie szerokiej analizy powstaną: przy ul. Obornickiej we Wrocławiu, ul. Budowlanych w Rybniku, ul. Antoniny Grygowej w Lublinie, ul. Jabłoniowej w Gdańsku, w rejonie ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni.
W początkowym okresie planowane jest wykorzystanie wszystkich pięciu stacji wodoru na poziomie 30% przepustowości rynkowej. Infrastruktura będzie udostępniana klientom celem tankowania pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych. Ciśnienie, z jakim tankowane będą pojazdy wynosić będzie 350/700 bar. W całości przedsięwzięcie – zlokalizowania i uruchomienia stacji tankowania H2 w ww. pięciu miejscowościach będzie kosztowało ok. 57,4 mln zł.
Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana 21 lutego br. w Warszawie przez wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz prezesa zarządu PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. Andrzeja Janiszowskiego. W uroczystości wziął udział wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii Ireneusz Zyska.
Dotację przyznano w ramach programu priorytetowego – Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru.
Zasób programu, jak i ww. udostępnione dofinansowanie, to elementy realizacji rządowych założeń ujętych w dokumencie: Polska Strategia Wodorowa do roku 2030.
Źródło: tekst Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, www.gov.pl/web/nfosigw/