REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Nowe oznakowanie kierunkowe na AOW

W związku z dyskusją, która od kilku dni wzbudza spore (i niepotrzebne) emocje, wrocławski Oddział GDDKiA wyjaśnia, że celem wprowadzonych oznaczeń poziomych na jezdni Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (węzeł Wrocław Południe), jest przede wszystkim bezpieczeństwo i wsparcie kierowców.

Węzeł Wrocław Południe, fot. Michał Soroko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-wroclaw/

Biorąc pod uwagę obserwowane przez GDDKiA sytuacje drogowe przy zjeździe z AOW na autostradę na A4 oraz liczne zgłoszenia użytkowników dróg, drogowcy podjęli decyzję o wprowadzeniu doraźnego rozwiązania, którego celem jest polepszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oznaczenia w postaci wyróżników (międzynarodowych kodów) państw na jezdni (D na pasie zjazdowym w kierunku Niemiec oraz UA na pasie w kierunku Ukrainy) wynikają z potrzeb i głosów kierowców. Przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa poprzez bardziej czytelne wskazanie kierunku, w którym dany pas ruchu prowadzi. Projekt organizacji ruchu został wdrożony 18 grudnia 2024 r., m.in. po uzyskaniu pozytywnej opinii Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.

Jedną z podstawowych funkcji oznakowania stosowanego przy drogach (obok ostrzegania, wprowadzania zakazów i nakazów) jest funkcja informacyjna. Stosowanie oznaczeń państw jest powszechne i obligatoryjne na tablicach drogowskazowych pokazujących trasy w kierunku granic państw. Oznakowanie takie wynika wprost z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.

Zastosowane zgodnie z tym rozporządzeniem informacyjne oznakowanie pionowe przed węzłem Wrocław Południe, według licznych kierowców nie zawsze jest wystarczające. Chodzi przede wszystkim sytuacje, w których tablica oznakowania kierunkowego jest przysłaniana przez pojazdy poruszające się prawym pasem ruchu. Powoduje to niepewność kierowców i nagłe zmienianie przez nich pasów ruchu, co grozi kolizją lub wypadkiem.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA