
Biorąc pod uwagę obserwowane przez GDDKiA sytuacje drogowe przy zjeździe z AOW na autostradę na A4 oraz liczne zgłoszenia użytkowników dróg, drogowcy podjęli decyzję o wprowadzeniu doraźnego rozwiązania, którego celem jest polepszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oznaczenia w postaci wyróżników (międzynarodowych kodów) państw na jezdni (D na pasie zjazdowym w kierunku Niemiec oraz UA na pasie w kierunku Ukrainy) wynikają z potrzeb i głosów kierowców. Przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa poprzez bardziej czytelne wskazanie kierunku, w którym dany pas ruchu prowadzi. Projekt organizacji ruchu został wdrożony 18 grudnia 2024 r., m.in. po uzyskaniu pozytywnej opinii Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
Jedną z podstawowych funkcji oznakowania stosowanego przy drogach (obok ostrzegania, wprowadzania zakazów i nakazów) jest funkcja informacyjna. Stosowanie oznaczeń państw jest powszechne i obligatoryjne na tablicach drogowskazowych pokazujących trasy w kierunku granic państw. Oznakowanie takie wynika wprost z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.
Zastosowane zgodnie z tym rozporządzeniem informacyjne oznakowanie pionowe przed węzłem Wrocław Południe, według licznych kierowców nie zawsze jest wystarczające. Chodzi przede wszystkim sytuacje, w których tablica oznakowania kierunkowego jest przysłaniana przez pojazdy poruszające się prawym pasem ruchu. Powoduje to niepewność kierowców i nagłe zmienianie przez nich pasów ruchu, co grozi kolizją lub wypadkiem.