Odcinek Kałuszyn – Groszki, o długości 12,1 km, zrealizowała firma Intercor. Koszt inwestycji to ponad 500 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości, wykonano w innej technologii. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, wykonawca zastosował utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
Jadąc autostradą A2 na wschód od Warszawy, dotrzemy do węzła Groszki, gdzie zjedziemy na obecną DK2. Przed Siedlcami znów można wjechać na odcinek autostrady stanowiący część obwodnicy tego miasta pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe. W budowie jest środkowy odcinek, Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, który GDDKiA planuje udostępnić kierowcom wiosną 2025 roku. Wraz z nim oddany zostanie do ruchu fragmenty sąsiednich odcinków o łącznej długości 9 km. Tym samym zakończy się budowa całej trasy od Kałuszyna do Siedlec.
– Odcinek Kałuszyn – Groszki to kolejny krok do ukończenia całego odcinka autostrady A2 Warszawa – Siedlce. Cieszę się, że w niecały miesiąc po oddaniu części obwodnicy Siedlec, dziś otwieramy kolejny odcinek tej trasy. UE od lat konsekwentnie wspiera budowę tej autostrady. Wszystkie jej odcinki, nie wyłączając pierwszego oddanego w 2012 (obwodnica Mińska Mazowieckiego), zbudowano przy wsparciu Funduszy UE – podkreśla Angela Martinez-Sarasola, kierownik polskiego wydziału DG REGIO. – Otwierany dziś odcinek Kałuszyn – Groszki zlikwiduje korki w Kałuszynie, co usprawni ruch tranzytowy oraz zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców Kałuszyna. Wschodnie Mazowsze, ale także północna Lubelszczyzna będą jeszcze lepiej skomunikowane z Warszawą i Europą, z czego skorzystają nie tylko mieszkańcy, ale i lokalni przedsiębiorcy. Pragnę podziękować wszystkim zaangażowanym partnerom z Polski za sprawną realizację tej inwestycji.