REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Oddano do ruchu S7 Lesznowola – Tarczyn

GDDKiA zmieniła układ komunikacyjny na południe od stolicy Polski. Rozdzielono wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na POW oraz Jankami.

 

Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/

Od 28 kwietnia 2023 r. trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko.

– Cieszę się, że trasa S7 relacji Warszawa – Kraków została udostępniona kierowcom. Ten prawie 30 km odcinek powinien znacznie usprawnić ruch tranzytowy ale również aglomeracji warszawskiej, powiatom ościennym, w codziennym funkcjonowaniu. Teraz czas na prace w kierunku północnym. Dziękuje Wszystkim którzy przyczynili się do realizacji tej trudnej i wymagającej inwestycji – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

S7 Lesznowola – Tarczyn na zasadzie przejezdności 

Udostępniono do ruchu obie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów na odcinku ponad 17-kilometrów trasy pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe. Tym samym połączono funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położonej blisko 230 km dalej granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Udostępnienie węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe. To pierwszy etap udostępniania trasy do ruchu i za sprawą trwających prac przy dwóch kolejnych węzłach (Antoninów i Tarczyn Północ), drogach serwisowych i lokalnych, a także w najbliższym sąsiedztwie trasy głównej obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Wraz z udostępnieniem kierowcom całego odcinka S7 Warszawa – Grójec wprowadzono zmiany w oznakowaniu i organizacji ruchu także na Południowej Obwodnicy Warszawy. Do tej pory kierowcy chcący jechać w kierunku Radomia, Kielc, Krakowa i dalej na południe odbijali od obwodnicy na węźle Opacz lub wyjeżdżając ze stolicy przedłużeniem Al. Jerozolimskich jechali na wprost od węzła Salomea. Teraz S7 na południe prowadzi od węzła Warszawa Lotnisko i jest przedłużeniem krótkiego odcinka S79 od węzła na ul. Marynarskiej.

W drugim etapie udostępniania odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ oddane zostaną pozostałe do ukończenia elementy drogi poza jej ciągiem głównym. Chodzi o drogi serwisowe, lokalne, a także węzły Antoninów oraz Tarczyn Północ. Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do I kwartału 2024 r. i wtedy też będzie to pełnoprawna droga ekspresowa. To pozwoli rozpocząć remont dotychczasowego przebiegu DK7, 17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r.

Od 2021 roku nowy wykonawca

Pierwszą umowę na realizację odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ w trybie „Projektuj i buduj” podpisano w sierpniu 2017 r. Jednak wykonawca, firma IDS-BUD, pomimo wielokrotnych wezwań nie realizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. W III kwartale 2020 roku GDDKiA musiała rozwiązać umowę i ogłosić przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor. Jej wartość to ponad 510 mln zł.

– Oddawany do użytku odcinek, to kolejny etap budowy drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Grójcem, którego realizacja została wsparta z funduszy Unii Europejskiej w kwocie blisko 550 milionów złotych. Budowa, tak ważnego dla całego kraju, ciągu komunikacyjnego uwzględniać musi również ruch lokalny, czego wyrazem są inwestycje w węzły, dzięki którym mieszkańcy województwa mazowieckiego będą mogli znacząco skrócić czas swojej podróży na północ – w stronę stolicy, jak również na południe regionu i kraju. Ta inwestycja stanowi nie tylko kolejny ważny element zwiększania dostępności komunikacyjnej i transportowej w Polsce, ale istotnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa podróżujących oraz będzie stanowić ważny czynnik dla rozwoju gospodarczego. Cieszymy się, że fundusze europejskie zostały spożytkowane w tak efektywny sposób, a polityka spójności po raz kolejny przyczyniła się do poprawy jakości życia polskich obywateli – powiedziała Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.

Źródło: tekst GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA