REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Oddano do użytku dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim

Klinkierowa elewacja, dwie poczekalnie, nowa wiata przy dworcu oraz zlokalizowany w sąsiedztwie parking dla samochodów i rowerów – taki jest zmodernizowany dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim. 12 października PKP udostępniły obiekt pasażerom.

Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl

Inwestycja polegająca na przebudowie pochodzącego z 1927 roku dworca została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Z elewacji dworca zniknął tynk i przywrócono na niej płytkę klinkierową w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne, okna i drzwi są utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej jest pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.

Dzięki przebudowie na dworcu przywrócono obsługę podróżnych. Obiekt posiada dwie poczekalnie, w tym jedną sezonową. Obydwie przestrzenie są klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku udostępniono również toalety. Znajduje się tu ponadto niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.

– Otwarty dziś dworzec w Kuźnicy jest nie tylko piękny, dzięki odzyskanemu historycznemu blaskowi, ale także nowoczesny, funkcjonalny i bezpieczny. Od dziś będzie z powodzeniem służył wszystkim grupom podróżnych, w tym osobom o ograniczonej mobilności. Właśnie na dostosowywanie dworców do potrzeb wszystkich pasażerów i mieszkańców miast PKP S.A. kładzie szczególny nacisk w ramach realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.

Budynek został ocieplony. Zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Przebudowa objęła również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstał parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach, stojaki rowerowe znajdują się pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.

Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy wyniósł 7,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o.o. (lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA