
Równie wspaniale wygląda wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się na parterze w zachodniej części budynku w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy. Podróżni znajdą tam przestronną, jasną poczekalnię z oświetleniem nawiązującym do historycznego charakteru dworca. Wyposażono ją w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest również specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. W przestrzeni obsługi podróżnych nie zabraknie toalet oraz niewielkiego lokalu na wynajem. Równie ciekawie prezentuje się wschodnia część budynku. W dawnej poczekalni 1. i 2. klasy zlokalizowano kameralną salę kinową oraz powierzchnię wystawienniczą. Mieści się tam również posterunek Straży Ochrony Kolei.
– Kompleks dworca Węgliniec po przebudowie to nie tylko wspaniałe, historyczne budynki. To również komfortowy, bezpieczny, ekologiczny oraz spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych dworzec kolejowy, a także przestrzeń, gdzie podróżni i mieszkańcy znajdą, prowadzoną przez samorząd, salę kinową i wystawową. Przy realizacji tej inwestycji należy również podkreślić współpracę i koordynację prac z PKP PLK S.A. dzięki czemu udało się uzyskać tak fantastyczny efekt końcowy – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. Dzięki odtworzonej na wzór historycznej stolarce okiennej i drzwiowej, dociepleniu od wewnątrz stał się on mniej energochłonny. Poza tym zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Do optymalizacji zużycia energii cieplnej, elektrycznej i wody przyczynia się również system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji.
Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowę przeszedł, wybudowany w 1846 roku, Stary Dworzec. Swoim wyglądem przypomina on zamek obronny z dwoma symetrycznym wieżami o wysokości 18,6 metra każda. Renowację przeszła elewacja budynku, na której odtworzono szereg detali architektonicznych, w tym m.in. boniowania czy gzymsy. Uwagę zwraca również zegar, a także niewielka loggia oparta na stylowych kolumnach z balustradą z motywami kwietnymi. Wnętrze dawnego dworca zostało przystosowane pod biura dla spółek kolejowych.
Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu objęła swoim zasięgiem również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który stał się stanicą rowerową ze stojakami i punktem mycia rowerów. Inwestycja objęła także korektę wejścia na kładkę nad torami biegnącą w kierunku miasta, na którą można dostać się windą. W sąsiedztwie dworca zlokalizowano również elementy małej architektury.
Przy realizacji inwestycji niezwykle ważna była współpraca ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca infrastruktury przeprowadził m.in. prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ulicy Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca Węgliniec. Dzięki tym działaniom kompleks dworca jest w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Ponadto PKP PLK S.A. przeprowadziły również przebudowę pozostałych peronów na stacji Węgliniec wraz z ich infrastrukturą techniczną.
Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. zakończona przebudowa dworca w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łączny koszt inwestycji to nieco ponad 41 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. a w części dotyczącej wiat peronowych, korekty wejścia na kładkę i windy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcą robót budowanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy kompleksu dworca opracowała TPF Sp. z o. o. z Warszawy, nadzór inwestorski pełniła firma SAFAGE SAS z Warszawy.
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl