
Głównym punktem sprzedaży LNG Grupy ORLEN jest Terminal w Świnoujściu, z którego w ubiegłym roku wyjechało ponad 11 tys. cystern, dostarczając klientom 197 tys. ton gazu.
Do terminalu w Świnoujściu trafia skroplony gaz ziemny sprowadzany przez koncern statkami m.in. z USA, Kataru czy Norwegii. Większość ładunku podlega regazyfikacji i w formie lotnej jest wtłaczana do systemu gazociągów przesyłowych. Część pozostaje jednak w postaci skroplonej, co pozwala przewozić paliwo do odbiorców specjalnymi autocysternami i kontenerami kriogenicznymi.
Oprócz sprzedaży w terminalu w Świnoujściu, Grupa ORLEN wytwarza skroplony gaz ziemny również w swoich zakładach w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim, a także prowadzi sprzedaż ze stacji przeładunku w Kłajpedzie, z której korzysta od 2020 r. Łącznie w 2024 r. koncern wprowadził na rynek blisko 244 tys. ton LNG: z gazoportu w Świnoujściu – 197 tys. ton, z zakładów w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim – ponad 22 tys. ton, z Kłajpedy – 25 tys. ton.
Wśród głównych odbiorców skroplonego LNG są klienci przemysłowi różnych branż, ale także odbiorcy indywidualni przyłączeni do wyspowych systemów gazowych. Systemy te nie mają połączenia z siecią ogólnopolską, dlatego gaz jest dostarczany tam w formie LNG, a następnie regazyfikowany w lokalnych stacjach regazyfikacyjnych. LNG wykorzystuje się również na terenach, które wprawdzie mają dostęp do ogólnopolskiej sieci dystrybucyjnej, ale popyt na gaz jest większy od możliwości dostaw istniejącymi gazociągami. W takim przypadku stacje regazyfikacji LNG uzupełniają podaż gazu w sieci, co umożliwia pełne zaspokojenie potrzeb odbiorców.