REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto dworzec w Świebodzinie

Zabytkowy, z unikatową ceglaną elewacją z czerwonych i żółtych cegieł, ze spektakularnie prezentującym się holem, a do tego komfortowy, bezpieczny i dostępny – taki jest po przebudowie dworzec w Świebodzinie. 28 listopada br. z dworca skorzystali pierwsi podróżni.

Zdjęcie: PKP SA, www.pkp.pl

Przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie wybudowany w 1872 r. dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę. Historyczny wygląd odzyskała elewacja wykona z czerwonej i żółtej cegły licowej wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Stylowego charakteru odnowionemu dworcowi dodają również odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary. Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.

Wnętrze dworca jest mariażem nowoczesności i historii. W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.

– Dworzec w Świebodzinie przeszedł kompletną metamorfozę z poszanowaniem dla jego historii. Dzięki niej elewacja budynku zachwyca, a w nowocześnie urządzonym holu i poczekalni dworca wyeksponowano zabytkowe detale architektoniczne. Cieszy jednak przede wszystkim to, że budynek stał się estetyczną, komfortową i bezpieczną przestrzenią obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców i podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

W ramach inwestycji wdrożono również wiele innych rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS (Building Management System), który steruje pracą urządzeń i instalacji oraz optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie dworca wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze).

Koszt przebudowy dworca w Świebodzinie to 25,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska, inżynierem kontraktu SAFAGE SAS z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.

Fot: PKP SA

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA