REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto nowe dworce kolejowe Chrzęsne i Barchów

Nowoczesne, niewielkie, proekologiczne i bez barier – takie są nowe dworce kolejowe Chrzęsne i Barchów w województwie mazowieckim, które niedawno zostały otwarte dla podróżnych przez PKP.

 

Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl

Nowe budynki dworców zostały wybudowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obydwa obiekty to typowe Innowacyjne Dworce Systemowe odznaczające się minimalistyczną, funkcjonalną i nowoczesną formą architektoniczną z dominantą w postaci wieży zegarowej. Dworzec Chrzęsne jest większy niż ten, który wybudowano w Barchowie. Składa się on z dwóch części. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Elewację dworca wykończono, w przeważającej części, czerwoną rustykalną cegłą klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami.

Dworzec w Barchowie jest nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron taflami szkła. W celu zapewnienia komfortu podróżnych zainstalowano w jej obrębie promienniki, które zwiększą komfort termiczny podróżnych jesienią i zimą. Pod wiatą w Barchowie podróżni znajdą   gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, stojaki rowerowe oraz stację naprawy rowerów. Natomiast wewnątrz ośmiometrowej wieży z zegarem mieszczą się pomieszczenia techniczne oraz toaleta.

Chrzęsne to 70. dworzec kolejowy, który otworzyliśmy w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Jest to obiekt zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, a więc dworzec nowoczesny, komfortowy, ekologiczny i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania pasażerów udających się w podróż z tej niewielkiej miejscowości – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworce posiadają wiele usprawnień. Są one w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.

Nowe dworce są także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu dworca w Chrzęsnem   znajdują się panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworce wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Dworzec Chrzęsne posiada dodatkowo pompę ciepła do ogrzewania wnętrza dworca. Praca wszystkich urządzeń jest nadzorowana przez systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, co przekłada się na optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Na obydwóch dworcach zamontowano również nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworców. W Chrzęsnem wykonano nowy dojazd do dworca od strony drogi publicznej, a także 13 miejsc postojowych. W Barchowie również wymieniono nawierzchnię w sąsiedztwie dworca, a także wyznaczono sześć miejsc postojowych, w tym jedno dla osoby z niepełnosprawnościami.

Budowa nowych dworców Chrzęsne oraz Barchów to koszt odpowiednio 5,1 mln zł oraz 4,3 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą inwestycji w Chrzęsnem i   Barchowie, które były realizowane w formule „projektuj i buduj”, było konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA