![Zdjęcie: Pekabex](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Maj/22/_resampled/ResizedImage600399-Pekabex.png)
– Jest to trzeci duży tunel, jaki realizujemy w Polsce, co przy tak istotnych projektach ma niebagatelne znaczenie i z pewnością skorzystamy z wcześniejszych doświadczeń. Cieszymy się, że nasi partnerzy dostrzegają ten potencjał. Także dworzec Nowa Łódź Fabryczna został zrealizowany przez Pekabex, dzięki czemu tutejsze warunki są nam dobrze znane i możemy traktować prace jako kontynuację i rozwinięcie projektu – mówi Przemysław Borek, Prezes Pekabex BET S.A. – Z pewnością wynik finansowy tego kontraktu będzie dla nas pozytywny, choć szczegółów nie możemy podawać. Co obecnie ważne – da nam stabilizację związaną z poziomem obłożenia prac w zakładzie w Mszczonowie na rok. Wierzymy, że mimo trwających trudności w gospodarce – jeszcze będzie dobrze.
Produkcja elementów pod ten kontrakt będzie się odbywać w zakładzie w Mszczonowie, w nowo utworzonej hali. – Rozbudowa tego zakładu była przygotowana pod kątem naszych własnych inwestycji, ale przesuniemy je w czasie, a w to miejsce na potrzeby projektu zostaną ustawione maszyny firmy Herrenknecht, zgodnie z umową dostarczone przez stronę zamawiającego. Z kolei, jeśli chodzi o kompetencje, to w naszym zespole są bardzo doświadczeni specjaliści, którzy wcześniej brali udział w realizacji innych projektów tubingowych. Możliwość oparcia się na ich wiedzy jest bardzo dobrą wiadomością – mówi P. Borek.
Pekabex zrealizował wcześniej dwa tunele. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku był pierwszym w Polsce drogowym tunelem pod rzeką wybudowanym metodą TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Jego średnica zewnętrzna wynosi 12,2 m, a wykonanie prac betoniarskich i realizacja prefabrykowanych elementów obudowy wymagały ogromnej precyzji. Drugim projektem były dostawy tubingów na potrzeby budowy kolektora ściekowego pod dnem Wisły dla lewobrzeżnej oczyszczalni ścieków „Czajka”.
– W Polsce po tunelu oczyszczalni Czajka została użyta pod Martwą Wisłą w Gdańsku, warszawskim metrem i w obecnie Świnoujściu toczy się czwarta taka inwestycja. Technologia ta sprawdza się w wielu miejscach – zwykle tam, gdzie nie można wykonywać tuneli metodą odkrywkową, a więc w przyszłości jej użycie będzie się powtarzało w określonych przypadkach np. przy obwodnicach i infrastrukturze miejskiej. Trzeba jednak pamiętać, że opłacalność projektów wiąże się z lokalną produkcją elementów i odległość od zakładu do miejsca budowy nie powinna być większa niż około 100 kilometrów – podkreślił P. Borek.
Źródło: Pekabex