REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
2 Minuty czytania

Pierwszy autobus wodorowy na ulicach Warszawy

Od 3 listopada 2022 r. warszawiacy mogą korzystać z autobusu napędzanego wodorem. NesoBus, bo tak nazywa się pojazd, kursował będzie – do 15 listopada 2022 r. – na dwóch popularnych stołecznych trasach.

 
Zdjęcie: Rafał Motyl, UM Warszawa, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Rafał Motyl, UM Warszawa, www.ztm.waw.pl
NesoBus w swój pierwszy kurs wyruszył sprzed warszawskiego Ratusza. W próbnym przejeździe wziął udział m.in. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. – Zapraszamy mieszkańców do wspólnego testowania pierwszego autobusu z napędem wodorowym na warszawskich ulicach. Chcielibyśmy kupić takie pojazdy, ponieważ w rozwoju miejskiego transportu publicznego priorytetem jest dla nas zdrowie mieszkańców i ochrona środowiska. Walczymy ze skutkami ocieplenia klimatu, ale również dbamy o wygodę mieszkańców. Bez środków unijnych takie inwestycje, jak autobusy wodorowe, nie będą jednak możliwe  – mówił prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Nie emituje spalin i oczyszcza


NesoBus ma długość 12 metrów i pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Wyprodukowany w Świdniku pojazd jest zeroemisyjny, ponieważ jedynym efektem jego spalania jest para wodna.

– Cieszę się, że polski autobus wodorowy będzie jeździł ulicami Warszawy. Nazwa naszego autobusu „NesoBus” pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituje Spalin, Oczyszcza (powietrze)”. Autobus wodorowy to idealne rozwiązanie dla mieszkańców miast – nie emituje CO2, tlenków azotu czy pyłów, w szczególności szkodliwych dla zdrowia drobnych pyłów PM 2,5. Autobus ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut –
powiedział Maciej Stec, Członek Rady Nadzorczej ZE PAK i Wiceprezes Grupy Polsat Plus, producentów autobusu.

Chcesz przejechać się wodorobusem?


Nowy autobus został skierowany do obsługi linii, których trasy przebiegają przez zabytkowe, atrakcyjnie turystycznie rejony miasta oraz dzielnice centralne, z gęstą zabudową. W takich warunkach efekt użytkowania nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu jest większy.

NesoBus będzie kursował na linii 106 (do 8 listopada), a potem 178 (9-15 listopada; z wyjątkiem 11 listopada). „Sto szóstka” jeździ z Powiśla przez Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, a potem ulicami Królewską i Grzybowską na Wolę. Autobusy 178 kursują Traktem Królewskim i dojeżdżają do osiedli mieszkaniowych w Ursusie.

Ekotransformacja


Komunikacja autobusowa jest najpopularniejszym sposobem przemieszczania się po mieście – w 2021 roku autobusy przewiozły w Warszawie 400 mln pasażerów. Dziś w warszawskiej aglomeracji jest ponad 300 linii autobusowych (dziennych, nocnych, podmiejskich i lokalnych). Dlatego  Warszawa stawia na rozwój ekologicznego transportu i sukcesywnie modernizuje tabor autobusowy –  inwestując w transport nisko- i zeroemisyjny. Obecnie warszawiacy i goście mogą korzystać ze 162 elektrobusów i 70 autobusów hybrydowych.

– Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy autobus z napędem wodorowym. Na razie w ramach testów, ale już dziś możemy powiedzieć, że transport zeroemisyjny jest przyszłością  –
mówił prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. – Zeroemisyjny transport jest naturalnym kierunkiem rozwoju miast, ale wymaga wielkich nakładów. W Krajowym Planie Odbudowy czekają miliardy złotych na zielony transport. Bez pieniędzy z Unii Europejskiej nie będziemy mieli środków na transformację komunikacji miejskiej w bardziej ekologiczną. Dlatego apeluję do rządu o jak najpilniejsze uruchomienie środków z KPO  – dodaje prezydent Warszawy.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA