REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

PKP Intercity chce kupić piętrowe składy wagonowe

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi.

 
Wizualizacja: PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Wizualizacja: PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczenie usług utrzymania technicznego lokomotyw.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h. Pociągi zestawione z piętrowych wagonów planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa – Łódź czy Kraków – Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

– Nasze inwestycje w nowoczesny tabor nie zwalniają ani na chwilę. Rozpoczynamy kolejny ogromny projekt. Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h –
mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie do 10 sierpnia 2021 roku wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Mogą je składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Następnie przeprowadzony zostanie dialog konkurencyjny z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu. Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym spółka będzie w stanie określić rozwiązania najbardziej spełniające jej potrzeby. O jego zakończeniu PKP Intercity niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Następnie przewoźnik, wzbogacony o informacje pozyskane w trakcie dialogu, opracuje specyfikację warunków zamówienia i zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert. Kolejnym krokiem będzie wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu w oparciu o kryteria oceny ofert określone w specyfikacji warunków zamówienia.

Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

– Wagonowe składy typu push-pull przyczynią się do dalszego rozwoju oferty między aglomeracjami i podróży w krótszym czasie. Ta inwestycja jest także kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei. Dążymy do tego, by kolej odpowiadała na potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym również osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie nowe składy będą dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych –
deklaruje Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości.

Ekologiczne PKP Intercity – 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor


W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull, plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, a także elektryczne zespoły trakcyjne. Potężne inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA