![Zdjęcie: PKP Intercity S.A., www.intercity.pl](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Lipiec/28/_resampled/ResizedImage620397-Krakow-Glowny-Zachod.png)
– Proces unowocześniania polskiej kolei jest dobrze przemyślany. Świetnie pokazuje to program inwestycyjny PKP Intercity, który zakłada nie tylko zakupy i modernizacje taboru, lecz także projekty infrastrukturalne. Nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe zapewnią wysoki poziom obsługi technicznej floty pociągów, która będzie rozrastać się wraz z realizacją kolejnych inwestycji. Konsekwentne działania naszego narodowego przewoźnika przybliżają nas do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Prace zostaną przeprowadzone w ramach trzech głównych zadań. Pierwsze z nich – przebudowa sieci sprężonego powietrza oraz przebudowa instalacji wodnej i budowa stacjonarnej instalacji do odfekalniania wagonów jest elementem projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] i będzie realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pozostałe dwa zadania obejmują przebudowę sieci i urządzeń grzewczych oraz zasilania składów pociągów, a także oświetlenia i sieci trakcyjnej czy przebudowę budynku warsztatowo-magazynowego do obsługi wagonów. Planowany termin realizacji umowy wynosi 30 miesięcy od dnia jej zawarcia. Ponadto PKP Intercity prowadzi postępowanie przetargowe w trybie „zaprojektuj i buduj” na budowę nowoczesnej automatycznej myjni wraz z urządzeniami oraz towarzyszącą infrastrukturą na terenie stacji postojowej Kraków Główny Zachód.
– Cieszy nas podpisanie kontraktu na kolejną już inwestycję infrastrukturalną. Stacja postojowa w Krakowie jest jednym ze strategicznych obiektów w naszej spółce o dużym znaczeniu dla codziennego ruchu pociągów PKP Intercity, dlatego jej przebudowa wpłynie pozytywnie na przyszły kształt oferty połączeń z i do Krakowa. Inwestycja nie tylko podniesie standard utrzymania taboru, lecz także poprawi komfort pracy załogi – wskazuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
– Cieszymy się, że będziemy mogli uczestniczyć w procesie unowocześniania polskiej kolei. Jako firma z 75-letnią tradycją jesteśmy właściwie przygotowani do realizacji robót na bocznicy kolejowej Kraków Główny Zachód. Podczas wykonywania robót będziemy ściśle współpracować z Inwestorem, gdyż prace będą realizowane na terenie czynnego obiektu – deklaruje Paweł Chalecki, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Ekonomicznych DOMBUD S.A.
Ponad 2,5 mld zł na nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe
Inwestycja w stacje postojową w Krakowie to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki – „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także modernizacja stacji postojowych. Program przewiduje przebudowę 17 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywny wpływ na środowisko. Ponadto PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Do 2030 roku PKP Intercity wyda na unowocześnianie zapleczy technicznych prawie 2,6 mld zł.
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor oraz zaplecza techniczne. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl