Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o. jest drugim partnerem w tym przedsięwzięciu – wcześniej podpisana została umowa z konsorcjum w składzie: Kontron Transportation Sp. z o.o. i Kontron Transportation GmbH. Wspólne działania zaowocują stworzeniem jednolitej sieci GSM-R, która zintegruje dotychczasową infrastrukturę telekomunikacyjną na liniach: Opole – Wrocław (LK132), Wrocław – Legnica (LK275), Legnica – Węgliniec (LK282) Węgliniec – Bielawa Dolna (LK295), Warszawa Wschodnia – Terespol (LK2), Kunowice – Warszawa Zachodnia (LK3), Skierniewice – Łowicz Główny (LK11), Skierniewice – Łuków (LK12), Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (LK9), Gdańsk Główny – Gdynia Gówna (LK202) oraz liniach kolejowych: Warszawa Zachodnia – Koluszki (LK1) i Łódź Widzew – Koluszki (LK17), a w przyszłości – z infrastrukturą budowaną w ramach projektu: ,,Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS”.
Pierwszym efektem prac będzie umożliwienie uruchomienia eksploatacji obserwowanej łączności głosowej GSM-R na linii kolejowej łączącej Warszawę z Trójmiastem (LK9), którą PLK planuje przeprowadzić z przewoźnikami w trzecim kwartale 2025 r. Eksploatacja obserwowana polega na testowaniu i monitorowaniu nowego systemu w rzeczywistych warunkach, aby zebrać doświadczenia i zapewnić jego bezpieczne wdrożenie. Pozwoli to na przetestowanie wszelkich scenariuszy eksploatacyjnych, w których łączność GSM-R będzie wykorzystywana do komunikacji pomiędzy dyżurnymi ruchu PLK a maszynistami prowadzącymi pociągi przewoźników oraz między pracownikami PLK i pracownikami przewoźników (np. drużyny konduktorskie).
Zebrane doświadczenia wpłyną na ostateczny kształt instrukcji i regulaminów przyjętych przez PLK i przewoźników. Po zakończeniu eksploatacji obserwowanej komunikacja głosowa w sieci GSM-R zostanie udostępniona do użytkowania na pozostałych liniach kolejowych objętych projektem.
Czas realizacji zadania związanego z integracją sieci GSM-R potrwa 13 miesięcy.