REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

PLK: Rekordowa wymiana torów w 2025 r.

Polskie Linie Kolejowe (PLK) S.A. w 2025 r. osiągnęły rekordowy wynik w utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Dzięki pociągom do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN) zmodernizowano aż 169 km torów – więcej niż przez poprzednie cztery lata łącznie.

maszynya pun wymienia tory - PLK
Zdjęcie: Damian Strzemkowski, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Rekordowy rok dla PLK

W 2025 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych o łącznej wartości przekraczającej miliard złotych. Zakres prac obejmował wymianę nawierzchni torowej, wzmocnienie podtorza, regulację geometrii toru oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i obiektów inżynieryjnych.

W realizację zadań, prowadzonych w trybie otwartych przetargów, zaangażowały się zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i mniejsze firmy z branży kolejowej. Skala tegorocznych działań potwierdza skuteczność nowego modelu zarządzania utrzymaniem sieci kolejowej wdrożonego przez PLK S.A.

PUN – cztery lata w jeden rok

Na początku roku spółka zapowiedziała, że pociągi PUN zrealizują wymianę nawierzchni torowej na 150 km torów – tyle, ile w poprzednich czterech latach łącznie. Mimo awarii jednej z trzech maszyn plan został zrealizowany z nadwyżką. Dwie pozostałe jednostki osiągnęły imponujący wynik 169 km torów, ustanawiając rekord efektywności.

Tak wysoka skuteczność to efekt dobrej organizacji pracy, optymalnego wykorzystania sprzętu oraz doświadczenia ekip utrzymaniowych.

Efekty widoczne na torach

W listopadzie zakończą się prace na linii kolejowej nr 204 między Malborkiem a Elblągiem – jednym z ważniejszych połączeń między województwami pomorskim i warmińsko-mazurskim. Po modernizacji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie ze 100 do 120 km/h, a w kolejnym etapie – po zabezpieczeniu środków finansowych – nawet do 160 km/h.

Obecnie najszybsze pociągi pokonują trasę Malbork – Elbląg w około 25 minut, natomiast do końca 2026 roku czas przejazdu skróci się do około 20 minut. Dla pociągów regionalnych Polregio obecny czas przejazdu wynosi 28–30 minut.

W 2025 roku prace prowadzone były także na innych liniach kolejowych, m.in.:

  • LK154 (Przemiarki – Dąbrowa Górnicza) – po wymianie nawierzchni na 7 km toru i regeneracji szyn prędkość wzrosła z 60 do 100 km/h,
  • Magistrala Podsudecka – modernizacja toru i prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwoliły zwiększyć prędkość do 120 km/h,
  • LK274 (Jelenia Góra – Stara Kamienica) – wymiana nawierzchni torowej umożliwiła likwidację dwóch ograniczeń prędkości (40 km/h) i przywrócenie prędkości rozkładowej 70 km/h.

Choć tego typu działania nie należą do najbardziej widowiskowych, mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów. Przekładają się na krótszy czas przejazdu, mniejszą awaryjność infrastruktury oraz większą stabilność rozkładów jazdy.

Kierunek na przyszłość

PLK S.A. podkreślają, że rok 2025 był przełomowy pod względem efektywności utrzymania torów i wykorzystania zasobów technicznych. Spółka planuje kontynuować działania w kolejnych latach, kładąc nacisk na wdrażanie nowoczesnych technologii oraz dalsze skracanie czasu realizacji prac.

Celem pozostaje ograniczenie utrudnień dla przewoźników oraz zwiększenie niezawodności sieci kolejowej – kluczowego elementu rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.