Na dwóch polach, zlokalizowanych przy Węźle Ekspedycyjno-Rozdzielczym w Zabrzu, zamontowano łącznie 1488 sztuk paneli monokrystalicznych o mocy jednostkowej 410kWp, co dało łączną moc 610,08 kWp. Zainstalowane panele stworzone są z monokryształu krzemu, dzięki czemu lepiej radzą sobie w warunkach rozproszonego światła oraz słabszego nasłonecznienia, charakteryzują się bardzo wysoką sprawnością sięgającą nawet 25 proc., niezawodną konstrukcją oraz trwałością i żywotnością.
Panele zostały zamontowane na gruncie. Zaletą tego rozwiązania jest łatwy dostęp do instalacji, co z kolei przekłada się na możliwość prowadzenia prac polegających na konserwacji i łatwym czyszczeniu.
Ze względu na zapotrzebowanie energii elektrycznej sortowni w godzinach porannych oraz popołudniowych, aby instalacja fotowoltaiczna była optymalnie wykorzystana, panele zostały zamontowane na gruncie pod kątem 15 stopni, a ich skierowanie jest na wschód i zachód. Rozwiązanie to pozwala na maksymalną autokonsumpcję energii wytworzonej przez PV.
Obiekt będzie konsumował ok. 21 proc. wytworzonej energii elektrycznej w stosunku rocznym. Przekłada się to na ok. 601,5 tys. kWh/rok energii zużytej na bieżąco oraz oszczędności w wysokości ponad 1,2 mln zł rocznie oraz redukcję emisji CO2 na poziomie ok. 432,5 ton rocznie.
Proekologiczne działania nie tylko w sortowniach
Montaż paneli fotowoltaicznych jest przykładem proekologicznych działań spółki prowadzonych od wielu lat. Tylko w ubiegłym roku Poczta Polska uzupełniła flotę aut o pojazdy elektryczne, a pozostałe auta dostawcze spełniają najwyższe europejskie normy emisji spalin. Z myślą o ekologii i ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko planowane są także trasy przewozu przesyłek, a kierowcy szkoleni są w zakresie eko drivingu.
Systematycznie modernizowane są placówki pocztowe, a także obiekty przemysłowe. Każde z nowych rozwiązań tj. wymiana oświetlenia na lampy LED to ograniczenie zużycia energii elektrycznej oraz emisji CO2. Średnio jest to redukcja zużycia energii elektrycznej i emisji CO2 o ok. 70 proc.
Cyfryzacja i nowoczesne formy komunikacji, powszechnie wykorzystywane w Poczcie Polskiej, pozwalają na oszczędności rzędu milionów kartek rocznie. Z ekologicznych, cyfrowych rozwiązań mogą korzystać także klienci poprzez nadania bez konieczności drukowania etykiety nadawczej.
Ekologiczna jest także sieć nadań i odbiorów przesyłek. Tworzą ją nie tylko placówki pocztowe i automaty paczkowe, ale także kilkunastotysięczna sieć punktów partnerskich, w których – przy okazji załatwiania codziennych spraw – można skorzystać z usług realizowanych za pośrednictwem Poczty Polskiej.