
– Koronawirus nie zatrzymuje polskich inwestycji – dotyczy to dróg, kolei i lotnisk. Kraków Airport przedstawia ambitne plany na przyszłość. Jest to szansa na dalszy dynamiczny rozwój tego lotniska, a wraz z nim całego regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudnym dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z „niewidzialnym wrogiem”, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów. W kwietniu 2020 r. obsłużyliśmy tylko 52 pasażerów, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat dla lotniska. Obecny 2021 r. ma być czasem jeszcze większych wyzwań: odbudowy zaufania do podróży lotniczych i odbudowy potencjału lotniska. To także konsekwentna realizacja planu inwestycyjnego na kolejne lata – stwierdził Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.
Podsumowanie 2020 roku
Od początku 2020 roku Kraków Airport na bieżąco współpracuje z Głównym Inspektorem Sanitarnym, stosuje się do wszystkich rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury oraz do zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
15 marca 2020 roku zamknięto granice i zawieszono wykonywanie połączeń w ruchu lotniczym. Po tej dacie z Kraków Airport wykonywane były tylko połączenia o statucie rescue flight, a lotnisko przygotowywane zostało do wprowadzenia nowych zasad sanitarnych. Kraków Airport w dobie pandemii pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, czego dowodzi przyznanie mu, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) dotyczy przede wszystkim takich obszarów jak: technologia sprzątania, dezynfekcja, stosowanie zasad dystansu społecznego, zabezpieczenie personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów. Według przeprowadzonych badań, aż 90% pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne.
W czerwcu nastąpiło przywrócenie najpierw krajowego ruchu pasażerskiego, a następnie ruchu lotniczego w ramach granic wewnętrznych Unii Europejskiej. Od lipca do września 2020 r. otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów. W tym okresie Kraków Airport obsłużył ponad 760 tysięcy pasażerów.
25 października 2020 r. wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Według planów pasażerowie krakowskiego lotniska mieli skorzystać z 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Krakowskie lotnisko na bieżąco wdrażało aktualizowane przez Radę Ministrów RP wytyczne dotyczące ograniczeń, mające zapewnić zapobieganie rozprzestrzeniania się COVID-19.
29 października 2020 roku krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.”. Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.
Plany i wyzwania na 2021 rok
Działania całej branży zapewniające bezpieczeństwo podróży, w tym także sanitarne, zmierzają do wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę po okresie pandemii. Warunkiem koniecznym jest jednak pełne lub częściowe otwarcie branży turystycznej, a także szczepienia. Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku możemy spodziewać się w Kraków Airport 4 250 645 pasażerów. Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych.
W obliczu obserwowanej, znaczącej skali strat miasta i regionu, skutecznym lekarstwem na kryzys będą kolejne inwestycje. Lotnisko trzeba modernizować, bo jest efektywnym narzędziem rozwoju gospodarczego Małopolski, zatem w dobie największego w historii kryzysu wciąż aktualne pozostają strategiczne plany inwestycyjne zawarte w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice.
W grudniu 2020 r. został zatwierdzony Plan inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020-2028, który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków-Balice. Do kluczowych zadań inwestycyjnych należeć będą:
– nowa droga startowa;
– rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej;
– budowa nowego terminala cargo;
– rozbudowa terminala pasażerskiego;
– rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego.
Tekst i zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury