

List intencyjny przewiduje wspólne przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń oraz realizację robót budowlanych. Dokumentacja techniczna opracowana zostanie do 2021 roku. Nowe skrzyżowanie powstanie do 2023 roku. Zasady współpracy w zakresie realizacji i finansowania kolejnych etapów zostaną określone w odrębnych porozumieniach.
Nowe komfortowe perony i przejście podziemne
W ramach prac na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol, PLK modernizują m.in. stację Terespol. Na początku września planowane jest oddanie do użytku dwóch nowych peronów wyposażonych w wiaty, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Przy peronach powstały już nowe tory i sieć trakcyjna. Zakończenie tego etapu prac pozwoli na przywrócenie ruchu pociągów na trasie Chotyłów – Terespol.
Kontynuowane są prace przy przebudowie przejścia podziemnego. Obiekt będzie wyposażony w windy, które zwiększą dostępność dla podróżnych. Budowane jest Lokalne Centrum Sterowania. Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Łączną wartość projektu wynosi ponad 555,5 mln zł, a kwota dofinansowania 546,4 mln zł. Wszystkie prace zakończą się w III kwartale 2020 roku.
Lepsza obsługa pociągów ze Wschodu
Uzupełnieniem inwestycji na stacji Terespol będzie rozbudowa stacji o 10 torów o szerokości 1520 mm przeznaczonych do obsługi pociągów o długości 1050 m i nacisku 25 ton/oś. Efektem będzie możliwość obsługi większej liczby składów również w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie się odbywała na nowej grupie torów. Przejście przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją. W maju podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol-Brześć, Etap 1 – Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol”. Prace projektowe potrwają do 2022 r. Finansowanie 2,6 mln zł netto pochodzi ze środków PLK. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.
Tekst i zdjęcia: Magdalena Janus, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.