![Zdjęcie: PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Listopad/08.11/_resampled/ResizedImage600356-Otwock-Pilawa2.png)
Między Otwockiem a Pilawą, na 25-kilometrowym odcinku linii kolejowej Warszawa – Lublin budowane są perony na stacji Celestynów oraz przystankach Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki i Augustówka. Wykonawca ustawia ścianki tzw. elki oraz płyty peronowe. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pasażerom większy komfort obsługi zapewnią nowe wiaty i ławki. Zaplanowano jasne oświetlenie, czytelną informację pasażerską i wyraźne oznakowanie. Nowe przejście podziemne w Celestynowie zapewni wygodne dojście do pociągów i lepszą komunikację w mieście.
Drugi tor i więcej mocy
![Zdjęcie: PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Listopad/08.11/_resampled/ResizedImage330247-Otwock-Pilawa.png)
Równolegle postępuje budowa sieci trakcyjnej. Ustawiono już 625 nowych słupów trakcyjnych. Powstanie nowa podstacja trakcyjna w sąsiedztwie przystanku Kołbiel. Wspólnie z dwoma rozbudowanymi podstacjami w Pilawie i Otwocku zapewni właściwe zasilanie dla większej liczby pociągów na dwutorowej trasie.
W ramach inwestycji przebudowywane są obiekty inżynieryjne, w tym: 3 mosty, 5 wiaduktów, 6 przepustów. Największa konstrukcja o długości 15 m powstaje nad linią kolejową Skierniewice – Łuków (nr 12).
Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia sterowania, a także modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania zostaną wyposażone w automatyczne urządzenia sterowania rogatkami oraz sygnalizację świetlno-dźwiękową.
Efektem prac na linii lubelskiej będzie skrócenie czasów podróży. Zwiększy się prędkości pociągów z 100 km/h do 160 km/h oraz wzrośnie przepustowości linii kolejowej. Pozwoli to przewoźnikom na uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Zmiany w komunikacji
Na czas prac na odcinku Otwock – Pilawa obowiązuje komunikacja zastępcza. Wznowienie ruchu pociągów po dwóch torach zaplanowano w drugiej połowie 2020 roku. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się w grudniu 2020 roku.
Odcinek Otwock – Pilawa w liczbach:
– 21 nowych peronów;
– 50 km nowych torów;
– Zmodernizowane 3 mosty i 5 wiaduktów;
– 11 przejazdów kolejowo-drogowych z nowymi urządzeniami;
– 1 nowe przejście podziemne na stacji Celestynów.
W Otwocku podróżni korzystają już z efektów przebudowy stacji. Dla pasażerów dostępne są dwa odnowione perony, wyposażone w wiaty, tablice informacyjne, ławki i nagłośnienie. Dojście zapewnia nowe przejście podziemne. Kontynuowane są prace przy przebudowie drugiej strony stacji i wydłużeniu tunelu.
Tekst i zdjęcie: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.